facebooktwittermail d

Framtidens skogsbruk finns i mobilen

Om man orkar och vågar finns väldigt mycket att vinna på en öppen syn på digitalisering. Låt tankarna om digitalisering bli lika flerdimensionella som skogen själv, skriver Marie Wickberg.

Stammar på granträd.
Odlingsröse i före detta åkermark, nu planterad med granskog, Småland. Arkivbild. FOTO: MATS WILHELM / TT

Detta är en ledartext. Det innebär att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här.

Det är sommar och semester i skogen. Jag och svägerskan har bokat in oss på en guidad tur för att lära oss mer om läkeväxter och ätbara örter i den fjällnära skogen. Ett ihållande regn faller och trots att det är mitt i juli når temperaturen i Västerbottensfjällen inte ens tio grader. Guiden dyker inte upp.

Skam den som ger sig, säger vi, och ger oss ut på en egen tur utrustade med våra mobiltelefoner. Under några timmar upplever vi skogslandskapet på ett nytt sätt. Med hjälp av Googles bildsökningsfunktion identifierar vi växter som stormhatt, torta, vänderot, kvanne och blodrot. Med några tryck på telefonen lär vi oss vad vi kan tugga på, och vad vi ska låta bli. Med hjälp av en app som känner igen fågelljud kan vi dessutom konstatera att vi har sällskap av en strandpipare på fikapausen.

Diskussionen om digitalisering i skogen stannar ofta vid framtidens självkörande maskiner och de möjligheter som laserscanning och drönarflygningar ger. Med upplösning ner på centimetern kan vi skapa en digital tvilling av vår skogsresurs, mäta tillväxten nästan i realtid. Planera optimalt, både på bestånds och landskapsnivå. 

Men mitt i den digitala revolutionen får vi inte glömma att lyfta blicken och låta tankarna om digitalisering bli lika flerdimensionella som skogen själv. Med hjälp av bilder, ljud, AI, video och nya kommunikationskanaler kan vi lära oss mer, fatta bättre beslut och tillgängliggöra skogen även för den som är rullstolsburen eller finns långt bort. 

Digitala översättningstjänster direkt i mobilen gör det lättare att kommunicera med bärplockarna från Thailand, eller planteringslaget från Bulgarien. Via Teams får skogsägaren i London goda råd om sin skog, samtidigt som rådgivaren finns live ute i skogen och kan dela bilder från sin mobiltelefon.

Som vanligt är det värdefullt med en rejäl dos ödmjukhet. Några av de banbrytande lösningarna för framtidens skogsbruk kommer att hittas av de stora företagens utvecklingsavdelningar eller branschens forskningsinstitut, men en nyckel till framgång är att ha fantasi nog att använda andras lösningar på ett helt nytt sätt.

Skogsbranschen har växt och utvecklats i hundra år. Det vi gör fungerar. Utmaningen framåt kanske är att våga prova – och att då och då våga misslyckas. 

Man pratar ibland om disruptiva innovationer, en aktör eller uppfinning som helt förändrar spelplanen för en mogen bransch. Vävmaskinerna förändrade textilindustrin, bilen ersatte hästen eller för att ta ett mer samtida exempel; Airbnb som har blivit världens största hotellkedja utan att äga ett enda hotellrum.

Mitt semesternyttjande av digitala tjänster lärde mig bland annat mer om vilka växter som kan bota huvudvärk. Det är bra att veta. För skogsägare i ett lite mer generellt perspektiv kommer digitalisering på bred front att skapa ökad transparens vid prissättning, minskad miljö- och klimatpåverkan, högre lönsamhet och ökad kunskap om skogen vi äger. 

Om man orkar och vågar, så finns väldigt mycket att vinna på en bred och öppen syn på digitalisering.