facebooktwittermail

Försäljning av maskiner ökar

Optimism i branschen har drivit upp marknaden för lantbruksmaskiner inför vårbruket. Försäljningen har ökat med 10-25 procent.

ATL har pratat med fyra återförsäljare av lantbruksmaskiner runt om i Sverige och de ger alla en bild av att efterfrågan på lantbruksmaskiner har ökat rejält.

Traktorförsäljningen har ökat med upp till 20 procent bland de tillfrågade och majoriteten av traktorerna säljs numera med frontlyft eller frontlastare. Det beror på att bönder i allt större utsträckning ägnar sig åt entreprenadarbeten.

Snörika vintrar påverkar


-En del av den ökade försäljningen av traktorer har att göra med att vi har haft två snörika vintrar. Många har fått bra betalt för att köra snö och det har man kunnat investera i nya maskiner, säger Tomas Grip, vd för Traktorcentralen vars anläggningar finns i Mellansverige.

Det är framför allt traktorer med omkring 200 hästkrafter som går åt i området. I östra delen av Skåne och Blekinge är det traktorer i klassen 160-200 hästkrafter som det säljs mest av, enligt Sten Persson, vd för OP Maskiner i Kristianstad.

-Lantbrukarna kör fler och fler timmar så de väljer mer och mer kvalitet och komfort och så tänker de på att traktorn ska ha ett högt andrahandsvärde, säger han.

På Gunnars maskiner i Skaraborg märker man främst en ökad försäljning av mindre traktorer. De har gått upp med 10-15 procent jämfört med 2010.

-Vi har de sista två åren tappat 5-6 procent i omsättning per år. Men nu ser vi att i år, vi har bokslut sista april, så kommer vi att ligga över toppnivån som vi hade 2008, säger vd Martin Gunnarsson.

Ökad efterfrågan


Enligt Lantmännen Maskins vd Lennart Edling är det en markant ökad efterfrågan på större traktorer med över 200 hästkrafter.

När det gäller redskap för jordbearbetning har försäljningen ökat med 10-25 procent för återförsäljarna. Traktorcentralen har sålt 25 procent mer harvar och såmaskiner jämfört med förra året. Försäljningen av plogar har också gått upp, även om det inte är säsong för dem nu.

Därutöver är det försäljningen av vallmaskiner som sticker ut, vilket förklaras med en bättre lönsamhet i mjölkbranschen. Tove Nilsson