facebooktwittermail

Baljväxtföretag i namntvist

Lilla baljväxtföretaget stoppas nu av margaringiganten Flora från att använda varumärket ”Fält och Flora”. Ägaren Sofie Florå hoppas på en förlikning annars överklagar hon hos Patent- och marknadsdomstolen.

FOTO: ALEX FARNSWORTH/TT

Sofie Florå driver Hörbybaserade företaget Friskfaktor Sverige som bland annat förmedlar baljväxter från bonden till livsmedelsproduktion. Affärsidén är att bidra till att produktionen av baljväxter styrs över från foder till humanföda och samtidigt förbättra avsättningsmöjligheterna för grödan i Sverige. Än så länge i liten skala.

– Jag hanterar bland annat sötlupin från en lokal lantbrukare som jag packat och sålt vidare till restauranger och bagerier. Jag förmedlar också partier till livsmedelsförädlare för till exempelvis tillverkning av färs för olika vegetariska rätter, säger Sofie Florå.

I september 2019 ansökte hon hos Patent- och registreringsverket om att registrera varumärket ”Fält och Flora”. Tanken var att kunna arbeta under ett varumärke som signalerar biologisk mångfald och kretsloppstänkande.

– Varumärket skulle också kunna kopplas till mig och mitt namn samtidigt som det är neutralt, säger Sofia Florå.

För fortsatta samtal

Margarintillverkaren, som ägs av konglomeratet Upfield, hade dock invändningar mot namnet ”Fält och Flora” och Patent- och registreringsverket gick på Upfields linje och stoppade varumärket.

– De är rädda att deras varumärke ska ta skada av hur jag använder mitt och att jag kan dra nytta av deras renommé. Det hela är lite märkligt eftersom deras produkter, som bland annat använder palmolja, går i en helt annan riktning än jag vill göra, säger Sofie Florå.

Hon för sedan en tid samtal med livsmedelskoncernen och hoppas på en förlikning. Annars har hon två veckor på sig att överklaga.

– Jag hoppas att vi får till en lösning. Annars får jag överklaga beslutet hos Patent- och marknadsdomstolen, säger Sofie Florå.

ATL har sökt Upfield för en kommentar.