Enligt en av uppgiftslämnarna är bötesbeloppen som övervägs "extremt höga". Två av de berörda tillverkarna har bett om "mildhet" efter de högsta möjliga bötesbeloppen skulle kunna skapa allvarliga finansiella problem.
EU-böter hotar lastbilstillverkare
EU-kommissionen är nära ett beslut om storleken på kartellböterna för stora delar av Europas lastbilsindustri. Bötesbeloppet väntas offentliggöras under 2016 och kanske redan inom några veckor. Det skriver Financial Times på måndagen, med hänvisning till källor.
"Upp till 4 miljarder euro"
Maxbeloppet ligger på 10 procent av omsättningen, vilket skulle betyda sammantaget 10,7 miljarder euro.
I februari 2015 skrev tyska Handelsblatt att det totala bötesbeloppet kunde bli "upp till 4 miljarder euro" och Frankfurter Allgemeine Zeitung angav vid samma tidpunkt intervallet 4,5-5 miljarder.
Kartellanklagelser
Volvo, Scania, DAF, Daimler, Iveco, Volvoägda Renault Trucks och MAN anklagas för att ha drivit en kartell från januari 1997 till januari 2011 för att bromsa införandet av ny miljöteknik. Processen inleddes med en gryningsräd hos företagen i början av 2011.
Volvo har reserverat 400 miljoner euro, eller 3,7 miljarder kronor, för böter.
Endast vid tre historiska fall har kartellbötesbelopp överstigit 1 miljard euro, där 1,47 miljarder har varit högst.