Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 19 november

    YKB drabbas av restriktioner – kurser ställs in

    Utbildningar för förnyelse av yrkeskompetensbevis (YKB) ställs in efter beskedet om de senaste coronarestriktionerna. Redan före nyår riskerar en hel del yrkesförare att ha ogiltiga YKB.

     För mindre åkeriföretag, som ofta skjuter så länge som möjligt på utbildningen, kan det bli tufft med inställda kurser. Arkivbild.
    För mindre åkeriföretag, som ofta skjuter så länge som möjligt på utbildningen, kan det bli tufft med inställda kurser. Arkivbild. FOTO: Hans Dahlgren

    Sveriges Åkeriföretag har beslutat att med omedelbar verkan ställa in alla sina YKB-kurser. Orsaken är regeringens beslut om att maximalt åtta personer får delta i allmänna sammankomster från den 24 november och fyra veckor framåt.

    Nu varnar Sveriges Åkeriföretag för att många förare inte kommer att hinna förnya sina YKB innan de löper ut.

    – Vi måste kunna erbjuda säkra och trygga kurstillfällen för förarna. I dag kan vi inte det. Vi tar ansvar för vår del av verksamheten för att minska smittspridningen, och anser att Transportstyrelsen och regeringen måste ta sin del i ansvaret och hitta en lösning, säger Marcus Johansson, utbildningschef på Sveriges Åkeriföretag.

    YKB gäller i fem år innan det behöver förnyas. I början av sommaren gavs en dispens på EU-nivå som gör att man kan köra sju månader längre på sitt YKB än vad giltighetstiden egentligen är. Men den gäller bara för de vars giltighetstid löpte ut mellan 1 februari och 31 augusti i år, alltså de första förarna som tog YKB under 2015. Det har underlättat en del men nu löper dispenstiden ut för många av dem.

    Dessutom kommer ytterligare en våg av förnyelser. De allra flesta med YKB tog det under sommarhalvåret 2016 och har planerat att förnya inom kort. Före nyår uppskattar Sveriges Åkeriföretag att mellan 2 000-3 000 YKB går ut och under nästa år rör det sig om cirka 50 000 stycken.

    – Alla har lite olika tidsperioder, men den stora massan kommer nu till sommaren.

    Tufft för mindre åkerier

    På Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR), som har omkring 30 procent av landets YKB-utbildare som medlemmar, bekräftar man den problematiska bilden. Främst tror man att mindre åkerier kan hamna i knipa.

    Många större åkerier planerar utbildning för sina förare och har bokat utbildningar. Under pandemin har det då också gått att hålla kurser med färre deltagare åt gången. De fem delkurserna sprids ofta ut över en längre tidsperiod, vilket innebär att inte så stor del av utbildningen är kvar.

    Men för mindre åkeriföretag, som ofta skjuter så länge som möjligt på utbildningen, kan det bli tufft.

    – Det kan finnas åkerier som har alla fem kurserna kvar och vars YKB går ut i mars. De kommer att få problem att få till det, säger Karin Joelsson verksamhetsansvarig för tunga fordon på STR Service.

    Trycket har varit hårt på utbildningarna och många kurser har varit fullbokade från i somras och ett år framåt.

    – Nu ställs många kurser in eller flyttas. Och då kommer de ännu mer i bakvattnet. Det finns inget över till de som inte planerat.

    Eftersom kurserna är teoretiska skulle de i princip kunna hållas digitalt. I det nya EU-direktivet för YKB från i våras tillåts dock bara att 12 av totalt 35 timmar görs på distans med digitala hjälpmedel. Sveriges Åkeriföretag hoppas nu att ett undantag från det skulle kunna bli en väg ut ur knipan.

    – Det bästa vore ju egentligen att få en parkering av YKB där man kanske skjuter fram det till sommaren. En dispens på tiden helt enkelt. Eller så att vi får ett fritt antal timmar på distansundervisning. Eller en kombination av de båda, vilket kanske vore det bästa både för förarna och utbildningsanordnarna, säger Marcus Johansson.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen