Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 20 september

    Volvos nya hybridgrävare här efter nyår

    Under 2020 räknar Volvo med att bolagets nya hybridgrävare finns på marknaden. Den blir dyrare än en konventionell modell men extrakostnaden ska snart vara intjänad, enligt Kurt Deleu, produktexpert på grävmaskiner på Volvo CE.

     Volvos nya grävare EC300E Hybrid är ute på fälttester. Efter årsskiftet räknar bolaget med att den ska finnas på marknaden i flera EU-länder.
    Volvos nya grävare EC300E Hybrid är ute på fälttester. Efter årsskiftet räknar bolaget med att den ska finnas på marknaden i flera EU-länder. FOTO: Volvo

    Genom att ta tillvara energin varje gång bommen sänks ska bränsleförbrukningen minska med 12 till 17 procent på Volvos nya grävare EC300E Hybrid. Utsläppen minskar i motsvarande grad samtidigt som lönsamheten ökar menar bolaget.

    Det finns flera anledningar till att det blev den lösningen enligt honom:

    • Den kräver inga stora förändringar av maskinens utformning.

    • Det är en skalbar teknik som lätt kan anpassas till andra grävmaskinsstorlekar.

    • Den innehåll bara förhållandevis enkla komponenter som ventiler, ackumulatorer, hydraulmotorer och kraftöverföring.

    • Den innehåller inte några högspänningskomponenter som kan ställa till det eller kräver extra batterier till exempel.

    – Teknologin kräver inte heller någon ny kompetens hos våra återförsäljare eller reparatörer. Den är lätt att reparera och underhålla, säger Kurt Deleu, produktexpert på grävmaskiner för Volvo CE i Europa, Mellanöstern och Afrika.

     Volvos hybridgrävare väger omkring 30 ton beroende på utrustning.
    Volvos hybridgrävare väger omkring 30 ton beroende på utrustning. FOTO: Volvo

    Modellen presenterades för första gången på teknikmässan Bauma i våras. Nu är den ute på fälttester.

    – Förhoppningsvis är de klara under 2019 och om de är positiva kan maskinen finnas på marknaden i hela EU i början av 2020.

    Vilken är nästa modell som får en hybridvariant?

    – I det här läget kan vi inte säga något om det.

    Hur mycket dyrare blir hybridgrävaren jämfört med den konventionella modellen?

    – Den kommer att bli dyrare. Men tack vare systemets enkelhet och bränslebesparingarna tror vi extrakostnaden kommer att vara intjänad på mellan ett och två år, menar Kurt Deleu.

     Genom att ta tillvara energin när bommen sänks ska bränsleförbrukningen minska med 12 till 17 procent i EC300E Hybrid.
    Genom att ta tillvara energin när bommen sänks ska bränsleförbrukningen minska med 12 till 17 procent i EC300E Hybrid. FOTO: Volvo

    EC300

    ( Baserat på konfigurationen: Bom 6,2 m; skaft 3,05 m)

    Vikt: 29,3 – 32,7 ton

    Bruttoeffekt: 180 kW

    Cylindervolym: 7,8 liter

    Utsläppsklass: Steg V

    Lyftkapacitet längs larv: 11,4 ton

    Max räckvidd: 10,7 meter

    Max grävdjup: 7,3 meter

    Källa: Volvo CE

    Fler Volvomodeller med eldrift

    Volvo presenterade också en helt eldriven grävmaskin på Bauma, ECR25 Electric. En kompakt maskin på 2,5 ton. I stället för en dieseltank har den ett 48-volts litiumbatteri som enligt bolaget ska räcka för åtta timmars normal drift. De första exemplaren har precis sålts på den franska marknaden. På mässan presenterades också en serie eldrivna kompaktgrävare (EC15 till EC27) och kompakthjullastare (L20 till L28).

    Relaterade artiklar

    Till toppen