Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 15 april

    Lastbilsföretagen förbereder mjukstart

    Volvo och Scania är på väg att mjukstarta fabriker efter coronastoppet, om än i begränsad omfattning.

     Det tar två veckor för Volvo att få igång ugnen som används för gjutning av motorblock till lastbilar och entreprenadmaskiner.
    Det tar två veckor för Volvo att få igång ugnen som används för gjutning av motorblock till lastbilar och entreprenadmaskiner. FOTO: Volvo Trucks

    Brist på delar att bygga fordon med var en av anledningarna till att både Volvo Cars och AB Volvo, som tillverkar tunga fordon, stängde sina fabriker för några veckor sedan. När återstarten nu planeras, riktas fokus först mot företagens egna leveranskedjor.

    Bilfabriken i Göteborg och motorfabriken i Skövde ska, som tidigare sagts, starta på måndag. Men det är ännu oklart hur mycket som kommer att produceras.

    – Vi får återkomma om på vilket sätt vi kommer att starta. Det kommer troligen att ske stegvis, säger Elfström.

    Ugn startas i Köping

    AB Volvo har ännu inte satt någon startdag för sina fordonsfabriker. Däremot mjukstartas tillverkning av motorer till lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.

    – Ugnen för gjutning av motorblock i Köping startas nu. Det tar två veckor för den att bli ordentligt varm, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo.

    Motorfabrikerna i Köping och Skövde kan få viss verksamhet i nästa vecka, med begränsad arbetsstyrka.

    – Jag vill inte kalla det en omstart. Det handlar om ett försök att ha begränsad produktion, beskriver Claes Eliasson.

    – Det står saker på våra produktionslinor som är nästan färdiga men behöver en motor, tillägger han.

    Trycker på knappen

    Coronapandemin fick Scania att stoppa hela sin globala produktion. Men nästa vecka planerar fordonsjätten för att trycka på startknappen igen.

    – Det värsta scenariot just nu är att vi misslyckas med den här omstarten och den koordinering som behövs för att få igång samhället, säger vd:n Henrik Henriksson till TT.

    Sista veckan i mars arbetsbefriade Scania omkring 25 000 anställda – varav nästa samtliga 19 000 medarbetare i Sverige. Runt den 21 april ska det europeiska systemet väckas till liv, följt av den latinamerikanska produktionen en vecka senare.

    Den avgörande faktorn är när leverantörerna kan starta sin produktion – som i de senaste veckorna har hållit Scania tillbaka. Nu signalerar en klar majoritet i Europa att de är redo.

    – Det är väldigt olika regler och förutsättningar i olika länder, men vi tror att vi kan provstarta systemet och se hur det fungerar. Det kan vara så att det blir mycket störningar och då får vi se hur vi kan parera och agera därefter, säger Henrik Henriksson till TT.

    – Det här betyder inte att vi ute ur krisen eller att vi kan producera på vanliga nivåer, tillägger han.

    Fortsatt ovisshet

    Fordonsjätten måste även se över den egna styrka och säkerställa symtomfri personal för att hålla igång uppstarten.

    – Vi gick in i krisen med en stark orderbok, men hur mycket som beställs framöver vet vi inte än. Det kommer att avgöra till vilken takt vi kan återstarta och vilken takt vi kan hålla resten av året.

    Börjar orderläget stabiliseras till slutet av maj kommer de anställda inte påverkas mer än i dagsläget. Tar det däremot längre tid måste bolaget se över nya strukturer och uppsägning av personal.

    – Det finns definitivt en överhängande risk.

    Via sina uppkopplade fordon hos kunder i södra Europa ser Scania att kilometerantalet har minskat 30-35 procent per dag jämfört med före krisen – en indikator på att efterfrågan komma minska.

    – Å andra sidan ser vi positiva siffror i Kina och i Sydkorea som kanske har kommit igenom det värsta, iallafall i första vågen av krisen, konstaterar Henrik Henriksson.

    Omprioriteringar

    Resultatet kommer i vilket fall påverkas markant, och att det är ett jättetufft år framöver är det ingen tvekan om enligt Scania. Det gör att bolaget måste se över sina tyngsta prioriteringar, från nya fabriker till utveckling av elektrifiering av sina fordon.

    – Vi måste gå igenom hela portföljen och se över vad vi har råd med och vad måste vi prioritera. Det är svåra beslut. Vi kan också behöva hjälpa våra leverantörer och återförsäljare som har det tufft. Det är de här strategiska besluten som vi står och bollar med just nu, säger Henrik Henriksson.

    – Det som är svårast är att hela situationen är så svårbedömd. Samtidigt måste vi orka jobba för framtiden. Vi vet inte heller exakt vad det är för signaler vi behöver innan vi kan komma igång helt eller när det kan tänkas bli, fortsätter han.

    Ifjol registrerades 6 652 nya tunga fordon i landet, vilket var ett rekord. MRF:s prognoskommitté, där bland annat representanter för Volvo och Scania ingår, skriver nu ner nyregistreringsprognosen för tunga fordon, 16 ton, till 4 800 bilar under 2020 med anledning av krisen i coronavirusets spår.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen