Veckors jobb att bärga grävare ur mossen
En 20 ton tung Volvo-grävare behövde bärgas efter att ha sjunkit ner i en mosse. Men det var ingen match för Patrik ”Terribärgarn” Sjöblom.
Att bärga maskiner är inte alltid enkelt, framför allt inte om de sjunkit ner i en mosse. Det är ingen nyhet för Patrik Sjöblom från Östervåla i Uppland, som bärgat maskiner från lerhål och träsk i flera år.
Under namnet ”Terribärgarn” utför han olika till synes omöjliga bärgningsuppdrag. Flera av dem har setts av miljoner på Youtube.
Tidigare i år fick han i uppdrag att få upp en 20 ton tung Volvo-grävare som varit ute och tagit bort gamla elstolpar när den olyckligtvis fallit ner i mossen och fastnat.
Två veckors planering
Det viktigaste när det gäller bärgning är enligt Patrik Sjöblom att göra ett bra förarbete. I det här fallet pågick förberedelserna för bärgningen i två veckor.
– När det gäller mossar och andra lösare saker måste man dels ploga och platta till ytan och sedan hälla på vatten. Då kommer kylan in i tjälen och blir hård nog för maskiner att stå på. Vi fixade i drygt två veckor med att skapa en väg ut till den sjunkna grävaren. Man måste vara väldigt försiktig för man vill ju inte drutta i själv, säger Patrik Sjöblom till ATL.
17 dagar i mossen
Själva bärgningen startades den 21 januari i Särna-Idre i Jämtland och Patrik Sjöblom fick uppdraget att ta upp grävaren den fjärde januari, så när det väl var dags att få upp maskinen hade den legat i mossen i 17 dagar.
– Det var väldigt kallt just den dagen och för att få fast vajrarna vid grävaren behövde vi ta hjälp av dykare. Tror det var drygt 25 minus grader ute och maskinen hade omringats av mycket torv som gjorde det svårt att komma åt och sätta fast vajrarna, säger Patrik Sjöblom.
Snabb bärgning
När det väl var dags att dra upp grävaren gick det undan, berättar han.
– Det tog lite över två timmar vilket är snabbt i sådana här sammanhang. Vi fick bogsera den drygt 800 meter till trailern, säger Patrik Sjöblom.
Inget lyckligt slut för grävaren
Men den som hoppades på ett glatt slut där grävaren lastades på trailern, tvättades och sedan fungerade som ny igen får tyvärr titta vidare. Grävaren togs endast upp så att försäkringsbolaget kunde skrota maskinen.
– Direkt efter den lastats på trailern fördes den till en tvätthall där man tog bort allt torv som fastnat och sedan valde försäkringsbolaget att skrota den. Försäkringsbolaget ville ju bara åt maskinen och ville inte få med all torv på köpet, skrattar Patrik Sjöblom.
Har det någonsin varit ett bärgningsuppdrag du tackat nej till då du känt det inte gått?
– Njae, jag har ju tackat nej för jag inte har tid men aldrig för att något skulle vara för svårt, säger Patrik Sjöblom.
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.