Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 25 oktober

    Vallsta lägger inte alla ägg i samma maskinkorg

    Vallsta

    Vallsta Skogsmaskiner har flera kulörer i maskinparken, men just nu är det en tonvikt på Komatsu-rött. Så här tänker ledningen när det är dags att köpa nytt.

     En av Vallsta Skogsmaskiners åtta Eco-Logmaskiner. Sammanlagt har de 30 maskiner för allt från markberedning till slutavverkning.
    En av Vallsta Skogsmaskiners åtta Eco-Logmaskiner. Sammanlagt har de 30 maskiner för allt från markberedning till slutavverkning. FOTO: Mikael Marklund

    På sex år brukar det bli omkring 17 000 timmar för Vallstas skogsmaskiner. Sedan är det dags att byta. Flera faktorer avgör vilken färg och utrustning den nya maskinen ska ha. Men en faktor är tyngre än alla andra:

    – Säger föraren att han eller hon inte sätter sin fot i en maskin av ett specifikt märke blir det inget, säger Tomas Kolmodin, företagets produktionsledare.

    Ett företag av Vallsta Skogsmaskiners storlek kan köpa in maskiner och utrustning för en viss typ av uppdrag. Skotare som till största delen ska gå i gallringar kan till exempel ha en klenare kran än skotare som mest går i slutavverkningar. En klenare kran sparar chassit och ger därmed fler timmar, medan en kraftigare kran och därmed större kapacitet kan vara lönsam vid slutavverkningar även om den sliter mer på maskinen. Sedan är faktorer som leverantörer och verkstäder i närheten viktiga.

    Längdsättning

    På senare tid har allt fler kunder tittat allt mer på längdsättningen. Det vill säga att den längd stocken har enligt loggen i maskinen stämmer med den verkliga längden. Felmarginalen får vara högst 10 procent.

    Faktorer som kan påverka är till exempel anhållet av matarhjulet mot stammen. För en del kunder är det nästan heligt med en längdsätting över 92 procent.

    Företaget har en ständig dialog med leverantörerna om vad som fungerar och inte.

    – Och det är klart att där har vi en fördel av vår storlek. Vi köper ju för ett antal miljoner per år.

    – Men visst är det olika med den feedback som vi får från tillverkarna. Vissa märken är mer toppstyrda än andra, säger Tomas Kolmodin, som dock inte vill gå in vilka dessa är.

    600 flyttningar

    En viktig del i maskinparken är den Volvo FH16 som drar företagets trailer.

    – Den sköter 450 till 500 flyttningar per år. Dessutom lejer vi in drygt 100 flyttningar också, säger Tomas Kolmodin.

    När det är säsong har Vallsta fem markberedningsmaskiner. Tre av dessa går som skotare vintertid. Flera av markberedarna är också utrustade med frösåddsaggregat.

    – I år har vi sått omkring 1 400 hektar. Sedan vi började med det 1998 har det blivit närmare 24 000 hektar. Så vi börjar få bra kläm på det.

    Mer kontrakt

    Av bolagets tolv grupper (en skördare och en skotare) går nio på fasta kontrakt hos de större kunderna.

    – Helst skulle det vara tio, kanske elva grupper som gick på kontrakt. Men inte alla, då skulle vi inte vara flexibla, säger Tomas Kolmodin.

    Vallstas maskinpark:

    John Deere, 3 skördare, 1 skotare

    Ponsse 2 skotare

    Komatsu 6 skördare, 7 skotare, 1 markberedare

    Tigercat 2 markberedare

    Eco-Log 3 skördare, 3 skotare, 2 markberedare

    Volvo FH16 trailer

    55 firmabilar

    Relaterade artiklar

    Till toppen