Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 augusti

    Uppklassade vägar med nya sladden

    Stefan Stolt har nästan 30 mil grusväg att sköta. Men det kan bli mer. Nu överväger han att anställa någon som kör den nya vägsladden på heltid.

     Tillverkaren Stark rekommenderar en traktor på minst sju ton framför den nya vägsladden TL 7500.
    Tillverkaren Stark rekommenderar en traktor på minst sju ton framför den nya vägsladden TL 7500. FOTO: Privat

    Stefan Stolts nya sladd TL 7500 är den andra som lämnat tillverkaren Starks fabrik i Finland. Det ingick i köpet att återkoppla vad som fungerat och inte. Hittills har det bara varit småsaker att anmärka på.

    – Strängspridaren får inte alltid iväg stenarna till exempel. Men jag tycker den är välgjord. Och eftersom däckpackaren går att styra kommer man åt väldigt bra där det är tajt då det blir en form av krabbfunktion.

    – Sladden väger också över 5 ton vilket gör att den jämnar av bra och klarar av att dra med sig massor dit det behövs.

    Lättare än en väghyvel

     Stefan Stolt har cirka 30 mil väg att ta hand om i trakterna kring Junsele. Men det kan bli mer. För nu överväger han att anställa någon som bara ska köra den nya sladden.
    Stefan Stolt har cirka 30 mil väg att ta hand om i trakterna kring Junsele. Men det kan bli mer. För nu överväger han att anställa någon som bara ska köra den nya sladden. FOTO: Privat

    Sladden går att vinkla plus eller minus 12 grader, vilket gör det möjligt att få en bra lutning på vägen. Eller bombering, som det heter på fackspråk.

    – Jag har en väg som var riktigt dålig med djupa spår och dålig avrinning. Men efter att ha kört över den några gånger är det inga problem. Det kom ett rejält regn för några dagar sedan men det märktes inte på vägen.

    Redskapet gör i princip ett lika bra jobb som en väghyvel, tycker Stefan Stolt, men väger tillsammans med traktorn knappt hälften så mycket.

    – Vilket är bra med tanke på hur många förhållandevis mjuka vägar vi har.

    Hyveln kan ställa till det

     Stefan Stolt tycker att hans nya sladd gör ett lika bra jobb som en väghyvel.
    Stefan Stolt tycker att hans nya sladd gör ett lika bra jobb som en väghyvel. FOTO: Privat

    Sladden har också en annan fördel, enligt honom. Den finns där när det är rätt tillfälle.

    – Det blir allt färre som kör väghyvel yrkesmässigt. Och de har inte alltid tid när förhållandena är bra. Hyvlas en väg vid fel tidpunkt blir det i regel inte det bästa resultatet.

    Sladden dras av en JD 7430 med autopower. En funktion Stefan Stolt tycker är nödvändig.

    – Då är det bara att ställa in farthållaren och sedan koncentrera sig på att sköta sladden. Det går att göra en hel del finlir med stödhjulen. Med kantskärbladen går det att få till hyfsade dikeskanter.

    Det behövs en traktor i den klassen, menar han.

    – Speciellt om man ska upp i skogen och det är backigt och besvärligt. Men det är ju även en fråga om hur mycket man ställer ner bladen förstås.

    Många har hört av sig

     Stefan Stolts nya sladd TL 7500 från finska tillverkaren Stark är den andra som lämnat fabriken.
    Stefan Stolts nya sladd TL 7500 från finska tillverkaren Stark är den andra som lämnat fabriken. FOTO: Privat

    Resultatet har blivit så bra att han räknar med att få flera skogsbilvägar uppklassade.

    – Det kommer vi att jobba mycket för.

    Stefan Stolt har närmare 30 mil skogsbilvägar och vanliga grusvägar som han äger eller är engagerad i, i trakten kring Junsele i Västernorrland. Men det kan bli mer.

    – När jag köpte den tänkte jag inte att det skulle bli en heltidssysselsättning. Men det är några som har hört av sig så nu funderar jag på anställa någon som bara ska köra sladden.

    Fem vägsladdar

    TL 7500

    Bogserad i dragkrok

    Max arbetsbredd: 3,3 m

    Längd: 10,8 m

    Vikt: 5,1 ton

    Antal skär: 3

    Behov av antal dubbelverkande hydrauluttag: 4

    Kräver också: 12 voltskontakt och släpvagnskontakt

    Höjden på hyveln justerbar både fram och bak.

    TLN 570

    Bogserad i dragkrok

    Arbetsbredd: 3,1 m (med extravinge 3,5 m)

    Längd: 9,4 m

    Vikt: 5 800 kilo

    Antal skär: 4

    Behov av dubbelverkande hydrauluttag: 3

    Behov av ventiler för elektrisk styrning: 2

    Effektbehov: 180 hk

    Övrigt: däckpackare standard.

    Vreten V4-240

    Bogserad i dragkrok

    Arbetsbredd: 2,4 m

    Längd 10 m

    Vikt: 1 600 kg

    Skär: 4

    Hjul: 11,5 x 15

    Övrigt: Hydraulisk ramstyrning, elventil med manöverbox tillval

    Ystamaskiner YVS 240

    Bogserad trepunktsfäste

    Arbetsbredd: 2,45 m

    Längd med strängspridare: 7,15 m

    Vikt med betongvikter: 1 500 kilo

    Antal skär: 3

    Behov av dubbelverkande hydrauluttag: 3

    Annat: Ramstyrning standard

    Pris: 95 900 kronor

    Moheda

    Bogserad trepunktsfäste

    Arbetsbredd: 2,4 m

    Längd: 8 m

    Vikt: 1 200 kilo

    Antal skär: 3

    Hjul: 185×14

    Källa: Stefan Stolt, respektive återförsäljare

    Det här är bombering

    En teknisk term som betyder att en plan yta görs välvd, det vill säga upphöjd på mitten. Begreppet kommer från franskans bomber, som betyder ”att göra något konvext”. Begreppet används bland annat om formen på vägbanor, järnvägsbankar och fartygsdäck.

    Källa: Wikipedia

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen