Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 22 november

    Tunga ekipage gasar på för mycket

    Hälften av alla lastbilar med släp körs för fort på motorvägar och motortrafikleder. Det visar Riksförbundet M Sveriges undersökning.

     Arkivbild. Bilden har inget med texten att göra.
    Arkivbild. Bilden har inget med texten att göra. FOTO: Mostphotos

    Hälften av alla tunga ekipage kör för fort

    112 kilometer i timmen var toppnoteringen. Så fort körde en lastbil med släp på E18 utanför Västerås. Ekipaget var långt ifrån det enda som körde för fort som Riksförbundet M upptäckte när organisationen kontrollerade hastigheten på den tunga trafiken i Sverige.

    Undersökningen gjordes i juni till september av M Sveriges klubbar och avdelningar på 28 platser runt om i landet. Av de totalt 2650 kontrollerade lastbilarna med släp körde 49 procent för fort på 90-vägar där de inte får köra fortare än 80 kilometer i timmen. Merparten, 1206 stycken, låg dock i spannet 80 – 90 kilometer i timmen men 92 körde fortare än så.

    Förare av lastbilar utan släp, som får gå i 90 kilometer i timmen på motorvägar och motortrafikleder är bättre på att hålla rätt hastighet. Av 1 525 kontrollerade fordon var det bara 68 som körde för fort. Två värmländska orter utmärker sig i undersökningen. I Filipstad och Storfors höll sig samtliga kontrollerade fordon på rätt sida om hastighetsgränserna.

    ”Alla skulle tjäna på att yrkestrafiken följer hastighetsgränserna. Miljöpåverkan blir mindre, bränsleförbrukningen lägre, slitaget på däck och bromsar minskar, trafikrytmen blir lugnare och då blir också trafiksäkerheten bättre”, säger Caroline Drabe, vd Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

    FOTO: Mostphotos

    Risk för YKB-kaos

    Utbildningar för förnyelse av yrkeskompetensbevis (YKB) ställs in efter beskedet om de senaste coronarestriktionerna. Redan före nyår riskerar en hel del yrkesförare att ha ogiltiga YKB. Nu varnar Sveriges Åkeriföretag för att många förare inte kommer att hinna förnya sina kompetensbevis innan de löper ut. Före nyår uppskattar de att mellan 2 000-3 000 YKB går ut och under nästa år rör det sig om cirka 50 000 stycken.

    Läs mer här:

    FOTO: Rottne

    Rottne förlänger garantin

    Nu ska Rottne ersätta alla maskindelar som gått sönder på grund av tillverknings- eller materialfel upp till 3 000 arbetstimmar. Tidigare har garantin gällt upptill 2 000 timmar för delarna och 1 000 timmar för arbetet.

    ”Vi står också för resekostnaden för serviceteknikern, upp till 30 mil per garantifall, fram till att maskinen har arbetat 500 timmar”, säger Rottnes försäljningschef Arne Isaksson i ett pressmeddelande. Bolaget ska nu också stå för den första servicen som ska göras efter 100 timmar.

    FOTO: Guy Dixon

    JCB bygger ut elutbudet

    JCB:s helelektriska minigrävare JCB E-Tech 19C-1E har funnits på marknaden i något år. Nu har den anpassats för Skandinaviska förhållanden då den nu går att få med hytt. Något tillverkaren säger sig vara först med i segmentet. Tillverkaren lanserar också en ny universalladdare som ska passa företagets växande utbud av elmaskiner. Den ska ha kapacitet att ladda elgrävaren 19C-1E på 2,5 timmar från ett helt tomt batteri till fulladdat. Ett annat alternativ är de nya batteripack som efter 2 000 laddningar fortfarande ska ha kvar 85 procent av sin kapacitet, enligt tillverkaren.

    Läs om JCB:s nya eldrivna teleskoplastare här.

    FOTO: Scania

    Scania gör det lättare att vrida på ratten

    Med det nya EAS-systemet, Electric Active Steering, vill lastbilstillverkaren Scania göra jobbet bakom ratten lättare med hjälp av aktiv rattretur och hastighetsberoende styrkänsla.

    ”EAS-systemet gör det enklare att vrida ratten fullt ut vid låg hastighet, som exempelvis vid rangering. Och om du sedan backar går ratten tillbaka av sig självt. Fordonet gör jobbet åt dig. Systemet har du även nytta av vid stadskörning och rondeller”, säger Joar Turesson, ansvarig för Scania Sverige Democenter i ett pressmeddelande.

    FOTO: John Deere

    JD har grepp om skotarmarknaden

    • John Deeres 1510G är Sveriges populäraste skotare med bred marginal. Mellan januari och september har det inregistrerats 47 stycken nya av den modellen. Tvåa på skotartoppen är storebror 1910G. Trea är Komatsu 855. Totalt har det levererats 304 stycken nya skotare under perioden, en ökning med 16 procent jämfört med årets nio första månader i fjol. 122 av dessa var från John Deere. Det visar statistik från Transportstyrelsen som sajten Skogsforum sammanställt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen