Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 30 oktober

    Trafikverket står på sig kring snöröjningen – trots kritik

    Trots kritiken väljer Trafikverket att stå fast vid sina hårda krav på snöröjare. Nu befarar snöröjare att situationen med enskilda vägar kan bli likadan som förra vintern.

     De hårda kraven från Trafikverket gör att många enskilda vägar inte plogas. Arkivbild.
    De hårda kraven från Trafikverket gör att många enskilda vägar inte plogas. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    Under förra årets vintersäsong genomförde Trafikverket kontroller kring hur entreprenörer snöröjde på statliga vägar. Om inte tidsperioderna för snöröjningen hölls kunde entreprenörerna riskera att få viten. Det ställde till problem för boende utefter enskilda vägar eftersom snöröjare ofta svängt in och röjt även de enskilda vägarna när de varit i området.

    Inför årets vintersäsong håller Trafikverket fast vid sin strikta linje.

    – Vi har inte krävt att entreprenörerna ska sluta att snöröja enskilda vägar, men däremot vill vi att de ska hålla de avtal för riksvägarna som de har med oss. Det är via skattemedel som Trafikverket betalar för snöröjningen och då finns det krav på att entreprenörerna levererar det som står i avtalet, säger Bengt Olsson, informationschef på Trafikverket.

    ”Helt käpprätt åt helvete”

    Hur mycket den hårda linjen kommer att påverka snöröjningen av enskilda vägar i år är svårt att svara på i förväg men Bruno Ölund, tidigare snöröjare i Norrbotten, tror att problemen kommer vara lika stora som förra året.

    – Det är helt käpprätt åt helvete för oss som bor här uppe. Vi snöröjare plogar gärna de enskilda vägarna som är längs med plogsträckan, det rör sig om en halvtimmes extra jobb. Det är orimligt att en annan snöröjare ska behöva åka åtta till nio mil tur och retur för att fixa kanske tre små enskilda vägar, säger han.

    Inte deras ansvar

    Trafikverket framhåller dock att deras fokus ligger på riksvägarna då det är dessa som är myndighetens ansvar.

    – Vi vet att det finns entreprenörer som inte vill köra de enskilda vägarna och det får de stå för. Vårt ansvar är riksvägarna och inte de enskilda, därför ser vi till att avtalen följs från entreprenörerna, säger Bengt Olsson.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen