Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 28 februari 2018

    Felaktig information från Trafikverket

    Trafikverkets pressmeddelande om utsläppen från fordonstrafiken 2017 innehåller två så allvarliga fel att informationen blir helt felaktig.

    Två av statens största verk, Trafikverket och Transportstyrelsen, lämnar helt oriktiga uppgifter i pressmeddelandet ”Utsläppen minskar för långsamt – klimatmål i fara” från i måndags.

    I pressmeddelandet står det: ”Under 2017 minskade växthusgasutsläppen med 260 000 ton, mycket på grund av nya och bränsleeffektiva fordon”.

    Men utsläppen av koldioxid minskade inte med 260 000 ton utan 380 000 ton. Den korrekta uppgiften finns i Trafikverkets egen rapport som finns länkad i pressmeddelandet.

    Det är inte heller nya bränsleeffektiva fordon som står för den största minskningen. Större fordonsflotta och mer trafik ökade utsläppen med 280 000 ton. Effektivare fordonsflotta minskade utsläppen med 260 000 ton. Användningen av biodrivmedel, framför allt hydrerade växtoljor, HVO, minskade utsläppen med 400 000 ton.

    ”Det var olyckligt”

    Det är alltså HVO som står för den stora minskningen.

    – Det var olyckligt. Det är någon som tagit en siffra fel där, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

    Även förklaringen att det är mer bränsleeffektiva fordon som stod för sänkningen är ju inkorrekt?

    – Du har helt rätt i det också. En beklaglig formulering, säger Sven Hunhammar som är relativt ny på tjänsten. Han kom till Trafikverket 2016 efter fem år i Naturskyddsföreningen.

    Ska ni gå ut med en dementi?

    – Jag kan inte svara på om vi ska gå ut med ett nytt pressmeddelande just nu. Det skulle jag inte tro.

    Trafikverkets informationsavdelning bekräftar senare att man inte kommer att dementera pressmeddelandet.

    På Svebio, en kommersiell miljöorganisation som består av både producenter och konsumenter av bioenergi, är man förvånad över beskedet.

    – Det är beklagligt att de lämnar felaktiga uppgifter och att andra media har publicerat det rakt av, Dagens Nyheter till exempel. Och då blir det ju en felaktig bild som sprids, säger Gustav Melin, VD för Svebio.

    – Vi upplevde samma sak i en rapport som publicerades 2016. Där säger Hunhammar att biodrivmedlen var 10,2 terrawatt timmar. Men när rapporten publicerades hade energimyndigheten redan data på att det var 14 terrawatt timmar 2015. Det är andra gången de slarvar, säger Gustav Melin.

    Svebio arbetar för att exempelvis skog ska användas som råvara till biodiesel.

    – Det behövs mer biodrivmedel. Vi tror att 75 procent av reduktionen av växthusgaser bör komma från biodrivmedel och jag tror att en stor andel kommer att komma från skogen, avslutar Gustav Melin.

     HVO:s andel har ökat något jämfört med detta diagram. I dag står HVO för cirka 85 procent av de förnyelsebara drivmedlen.
    HVO:s andel har ökat något jämfört med detta diagram. I dag står HVO för cirka 85 procent av de förnyelsebara drivmedlen. FOTO: Per Österman
     Dagens Nyheter och TT spred Trafikverkets felaktiga uppgifterna vidare.
    Dagens Nyheter och TT spred Trafikverkets felaktiga uppgifterna vidare.

    LÄS OCKSÅ: Ilskan växer mot TrafikverketLÄS OCKSÅ: Minister anklagas för oriktiga uppgifterLÄS OCKSÅ: Ministerns svar på snöröjningskritiken

    Relaterade artiklar

    Till toppen