Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 19 februari

    Sveriges Åkeriföretag sågar maxviktsförslaget

    Gör om och gör rätt! Sveriges Åkeriföretag menar att Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag till ändringar i Trafikförordningen kan leda till stora förluster.

     Mycket i Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag driver utvecklingen åt fel håll, menar Sveriges Åkeriföretag.
    Mycket i Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag driver utvecklingen åt fel håll, menar Sveriges Åkeriföretag. FOTO: Skogforsk

    Det nya förslaget som skulle innebära minskade maxvikt för flera ekipage minskar lönsamheten med nya tunga timmerbilar, som ATL skrivit om tidigare.

    Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) tycker att mycket måste göras om i förslaget om det inte ska leda till stora förluster, inte minst när det gäller transporteffektivitet. Bristen på dialog har också varit ett problem, enligt Mårten Johansson, tekniskt ansvarig:

    – Vi har blivit informerade men våra synpunkter har lämnats därhän. Förslaget är inget vi är överens om.

    – Förhoppningsvis drar man tillbaka det och lyssnar mer på lastbilstillverkarna och åkeriföretagen. Men går det igenom blir det fördyringar för de som redan köpt tyngre ekipage för BK4-vägnätet. Inte minst gäller det skogstransporterna.

    Till slut kommer fördyringarna troligen nå slutkunderna, industrin.

    – När det blir nya förutsättningar ger det möjlighet till omförhandlingar av avtalen.

    Några av punkterna som lyfts fram av Sveriges Åkeriföretag:

    • Krav på dubbelmonterade hjul driver utvecklingen mot ökat vägslitage med 10 tons axlar i 20 tons långboggi jämfört med 8 tons axlar i 24 tons trippelboggi.

    • Transportstyrelsens förslag på max 28 ton är en begränsning av framtida möjligheter till att effektivisera transporter med treaxliga fordon.

    • Maxvikten på 4-axliga och 5-axliga lastbilar bör vara samma på lastbil som för släp, 38 ton på fyraxlig lastbil eller släp vid axelavstånd på 7,8 meter samt 42 ton på lastbil eller släpvagn med fem axlar eller flera.

    • Om längre fordon (34,5 meter) tillåts ökar antal hjulaxlar. För att hålla nere bränsleförbrukningen och vikten behöver singelmonterade hjul användas så krav på dubbelmontage bör tas bort redan nu.

    • Transportstyrelsens tekniska krav kan bara kontrolleras med Transportstyrelsens Lastbilskalkylator så straffansvar bör ligga på fordonsägaren, inte på föraren.

    Läs mer om BK 4:Utbyggnaden av vägnätet fortsätter gå långsamtNytt förslag vill minska maxviktenOlönsamt med 74 ton

    Förslaget:

    Trafikverkets och Transportstyrelsens förslag innebär bland annat att tre-, fyra- och fem-axliga lastbilar begränsas till 28 ton respektive 35 ton och 42 ton på BK4, dubbelmontage blir regel med möjlighet till undantag, max 38 ton på 4-axliga släp och max 42 ton på 5-axliga släp, max 64 ton på 7-axliga fordon och max 69 ton på 8-axliga fordon.

    Lastbilskalkylatorn

    Ett webbaserat verktyg utvecklat av Transportstyrelsen för verifiering av att fordonskombinationer över 64 ton klarar krav på dynamisk och statisk stabilitet, backtagningsförmåga, kopplingsanordning med mera. Vissa kraven är svåra eller till och med omöjliga att verifiera utan avancerade beräkningar.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen