Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 9 januari 2016

    Straffavgift för överlast ännu obetald

    Chauffören stoppades i höstas med 22 tons övervikt på spannmålslasset. Enligt lagen ska det ge en straffavgift på över 100 000 kronor för det ansvariga polska åkeriet. Än har ingen avgift betalats.

    Atl.nu berättade i höstas om den polska lastbil som hade 22 tons överlast av spannmål mellan Sala och Heby. Ekipaget, som lastat i Tärnsjö och skulle till Danmark, avslöjades av en slump sedan en annan bilist sett hur det läckte ut spannmål på vägen.

    Föraren stoppades av polisen, som beordrade urlastning av de 71 ton vete som lastats på den treaxlade skåptrailern och gav chauffören en ordningsbot på 4 000 kronor. Sedan fick chauffören åka. Trots att en ny lag gav polisen rätt att klampa lastbilen tills överlastavgiften betalats.

    Avgiften i det aktuella fallet handlar om cirka 120 000 kronor som det polska åkeriet ska betala i straffavgift.

    – Men vid det är tillfället var det väldigt mycket pengar och det är ingenting som en kortutgivare godkänner, sa polisinspektör Lotta Jansson vid trafikgruppen Mitt till atl.nu.

    Borde ha klampat

    I stället överlämnades ärendet till Transportstyrelsen. Helt fel menade Sveriges Åkeriföretags jurist Bengt Waldersten den gången:

    – Det har ingenting med kortbetalning att göra. Det går bra med en banktransaktion. Polisen kan klampa bilen och sedan har Transportstyrelsen 24 timmar på sig att få till banköverföringen.

    Än har inte Transportstyrelsen sett till pengarna. Även om en underrättelse om avgiften har skickats till åkeriföretaget.

    Olika yttranden

    Enligt Svensk Åkeritidning är dock ett beslut på gång i frågan efter att både polisen och det berörda åkeriföretaget kommit in med flera yttranden.

    – Det kan bli så här ibland när det tillförs ytterligare information, säger utredaren Johan Olovsson, på transportstyrelsen,

    Hans bedömning är att ett slutligt beslut ska fattas in om några veckor.

    Relaterade artiklar

    Till toppen