Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 2 mars

    Stora Enso: Inget fog för rädsla för repressalier

    Det är viktigt att ständigt jobba med förbättringar även när det gäller prestationsdelen i avtalen. Det menar Rebecka Rödin, chef på Stora Enso Skog.

    FOTO: Ints Kalnins/REUTERS/TT

    Stora Enso anlitar i dag ett 100-tal entreprenörer för avverkningsuppdrag. Av all skog som körs fram står de för cirka 70 procent av produktionen. Från och med 1 mars ska de få nya villkor som kan innebära en prissänkning på mer än 10 procent. Något som fått många entreprenörer att reagera kraftigt. Ett 30-tal har därför anmält bolaget för brott mot FSC-standardens villkor. Andra som Jonas Lindström, se vidstående artikel, har bestämt sig för att avveckla verksamheten.

     Rebecka Rödin, Stora Enso Skog.
    Rebecka Rödin, Stora Enso Skog. FOTO: Stora Enso

    Rebecka Rödin, funktionschef för drivning Stora Enso Skog, menar att det handlar om en justering av prestationsdelen utifrån data man fått från sina egna maskinlag. Men det ska tas hänsyn både till vilken typ av trakt det handlar om och vilka maskiner entreprenören använder:

    – Tittar man generellt kan man konstatera att vissa trakter kan gynnas, andra inte.

    Kommer det att jämna ut sig över tid för en entreprenör?

    – Det kan jag inte svara på.

    Vad har du att säga till de entreprenörer som menar att det nya avtalet ger för dålig lönsamhet för dem?

    – Vi för en kontinuerlig dialog med våra entreprenörer för att hitta vägar framåt som fungerar för båda parter, och vi kan också stötta med exempelvis utbildningar. Det är vi väldigt angelägna om då de är värdefulla för oss.

    Varför får vissa tillägg i sina avtal som ger en extrakompensation och andra inte?

    – Varje affär är unik, det handlar som alltid om vad säljaren av en tjänst kan erbjuda och hur mycket köparen värderar det.

    Inte orolig

    Flera ATL varit i kontakt med överväger att antingen sluta att köra åt Stora Enso nu eller att avveckla sin verksamhet helt. Men Rebecka Rödin är inte orolig för att det ska bli ett massavhopp på entreprenörsidan:

    – Vi vill givetvis att de ska stanna kvar hos oss och lägger ned mycket tid på det. Men vi för ständigt diskussioner med både gamla och nya säljare av dessa tjänster så jag är inte orolig för att vi inte ska få ut virket.

    Det finns rykten om att Stora har kontaktat entreprenörer i Baltikum som kan komma hit om de svenska inte längre vill köra, stämmer det?

    – Vi har som sagt en ständig dialog med nya och gamla affärskontakter. Och eftersom vi ingår i ett bolag med verksamhet i flera länder har vi givetvis även kontakt med kollegor i våra grannländer. Det har över tid redan förekommit samarbeten om man ser på till exempel skogsvård och transporter.

    Till sist, flera har sagt nej till att uttala sig i ATL av rädsla för repressalier från Stora Ensos sida – har de fog för det?

    – Givetvis inte. Vi värdesätter våra entreprenörer och hoppas att de ska känna ett förtroende för oss.

    MER OM STORA ENSO:Stora Ensos avtal blev droppenSkogsentreprenörerna: Skriv inte på den här typen av avtalEntreprenörer FSC-anmäler Stora Enso

    Fakta: Stora Enso

    Finsk skogsindustrikoncern med verksamhet i fem världsdelar.

    Total omsättning 2020 8,6 miljarder euro. Det operativa resultatet blev 650 miljoner euro. Sammanlagt handlar det om cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder.

    Omkring 20 procent av verksamheten bedrivs i Sverige. Här har Stora Enso 6 bruk och 2 sågverk.

    Fakta: Prestationsnormerna

    De baseras på Stora Ensos egna lags genomsnittliga prestation på samtliga trakter. De ses över med jämna mellanrum, och om analysen av prestationsdata visar att prestationstakten förändrats så justeras normerna. Det är inte värden som förhandlats fram med någon motpart.

    Den första versionen av de nya normerna innehöll en del felaktigheter som Stora Enso nu har sett över:

    – Ett fåtal mindre justeringar har gjorts och vi är trygga med att prestationsnormen är korrekt, säger Agnes Hejll, kommunikationschef på Stora Enso Skog.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen