Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 15 maj

    Stigande dieselpriser slår mot bönder

    Priset på diesel är drygt en krona per liter dyrare i jämförelse med samma tidpunkt förra året.

    – Det är klart det stigande priset blir en belastning, säger lantbrukaren Bengt Wejde.

     Dagens dieselpris är drygt en krona dyrare per liter i jämförelse med förra året. Arkivbild.
    Dagens dieselpris är drygt en krona dyrare per liter i jämförelse med förra året. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    Dieselpriset har stigit under årets första månader och ligger nu nära 17 kronor per liter. Det är än så länge inte lika högt som rekordpriset i oktober 2018 men det ligger drygt än krona högre än vid samma tid förra året. Då kostade dieseln 15,81 kronor per liter medan den i dag kostar 16,84 kronor per liter.

    Orsakerna till det höga priset är flera, bland annat den årliga höjningen som görs vid varje årsskifte.

    – Både bensin och diesel styrs av samma drivkrafter vilket bland annat är tillgång och valutaförändringar. I jämförelse med förra året så är kronan mycket svagare och tittar man bara tillbaka på till december så låg en dollar på 8,80 kronor medan den i dag ligger på 9,65 kronor, säger Johan G Andersson VD på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

    Priserna brukar även stiga inför sommaren då allt fler börjar använda sina bilar.

    – Det är såkallad ”driving season” som börjar och då ökar efterfrågan mycket. I år har vi även flera länder som har svårt att producera olja på grund av instabilitet och sanktioner som till exempel Venezuela, säger Johan G Andersson.

    Tusenlappar extra för lantbruket

    För många lantbruk blir det stigande priset en belastning.

    – Vi kör väl på ungefär fem tusen liter om året och en höjning på en krona innebär ju fem tusen kronor extra, säger Bengt Wejde, spannmålsodlare på Gotland.

    Men han menar att det är svårt att komma runt problemet då dieseln har klar klimatpåverkan.

    – Man försöker ju köra så snålt och smart som möjligt för miljön men i nuläget kräver de flesta traktorer diesel. Man måste ju se miljöaspekten men det är klart att den dyrare dieseln blir en belastning, säger Bengt Wejde.

    Köra smart

    Bengt Wejde försöker spara på så mycket diesel som det går genom att köra såkallad ”eco-driving”.

    – Det finns ju kurser om att köra smartare. Det handlar bland annat om att stänga av traktorn varje gång man går ur men också att inte accelerera för snabbt. Det kan jag ställa in enkelt på min traktor och det gör att mindre diesel dras. Sen kan man ju följa gps:er och se till så att man inte överlappar, säger Bengt Wejde.

    Relaterade artiklar

    Till toppen