Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 9 april 2017

    Skatten fördubblas på pickuper

    Regeringens förslag till ny bilbeskattning kommer att slå extra hårt mot pickuper. "Det blir en del rätt dramatiska förändringar", säger Dan Andersson, marknadsansvarig i Sverige för pickupen VW Amarok.

     Pick-uperna och SUV:arna kommer att få bära större delen av regeringens bilskatteförslag. Moderaterna och LRF protesterar. De tunga dieslarna behövs på landet.
    Pick-uperna och SUV:arna kommer att få bära större delen av regeringens bilskatteförslag. Moderaterna och LRF protesterar. De tunga dieslarna behövs på landet. FOTO: Per Österman

    Regeringsförslaget innebär att skatten i genomsnitt mer än fördubblas skatten de första tre åren.

    – Det blir en del rätt dramatiska förändringar. Självklart kommer det att påverka försäljningen, jag kan inte tänka mig annat, säger Dan Andersson, marknadsansvarig i Sverige för pickupen VW Amarok.

    I den nuvarande bilskatten spelar vikten på fordonet stor roll. I det nya så kallade Bonus-Malus-förslaget är koldioxiden avgörande.

    År 4 faller skatten

    I förslaget höjs bilskatten kraftigt de första tre åren för nyinköpta bilar. År 4 faller sedan skatten tillbaka, men inte ända ner till dagens nivåer.

    – Bilskatten höjs för alla bilar. Det är ett väldigt allvarligt förslag och det kan förhindra förnyelsen av fordonsparken, säger Anders Norén, teknisk chef på BilSweden, en branschorganisation för bilproducenter.

    ”En stor bil kör mer”

    Grundfelet i förslaget, menar BilSweden, är att alla bilar under 3,5 ton dras över en kam. Därmed hamnar en liten Toyota Aygo, som släpper ut 88 gram koldioxid per kilometer i samma skatteklass som en Dodge Ram med släpper ut 266 g/km.

    – I Sverige har regeringen använt personbilsförslaget även på lätta lastbilar upp till 3,5 ton. Då blir det så här tokigt. Vi anser att man ska ta hänsyn till transportnyttan i bilarna. En stor bil kör mer grejer och folk, säger Anders Norén på BilSweden.

    Ökar med 33 000 kronor

    De första tre åren för en Dodge Ram ökar skattebördan totalt med 33 000 kronor. Därefter faller den tillbaka till en nivå som överstiger den nuvarande.

    Konstruktionen kan leda till att fyra år gamla bilar efterfrågas medan nybilsförsäljningen sjunker, menar BilSweden.

    Regeringens förhoppning är att mindre, energisnåla bilar ska efterfrågas i högre grad. Men just för transportbilar står motorernas storlek i relation till transportarbetet de utför.

    Ytterligare skattehöjningar

    BilSweden varnar dessutom för ytterligare skattehöjningar. Bonus-Malus förslaget är nu ute på remiss och är tänkt att införas 1 juli 2018.

    I september 2018 träder EU:s nya regler för typgodkännande i kraft. Där har körcyklerna skärpts för avgasmätningen vilket kommer att höja värdet på koldioxidutsläppen med 10 procent, enligt regeringen.

    ACEA, fordonstillverkarnas organisation i Europa, räknar med ännu högre höjningar, mellan 5 och 30 procent.

    Även för vanliga personbilar

    Sammantaget ger det stora effekter utöver Bonus-Malus även på vanliga personbilar. En Volvo XC90 Diesel får då en höjning från dagens 3085 kronor per år till 8587 kronor per år de första tre åren.

    – Att sjösätta ett bonus-malussystem 1 juli 2018 två månader innan EU:s system är på plats riskerar att få oanade effekter. Regeringen bör tänka om och flytta fram införandet till dess att vi vet vilka värden den nya testcykeln ger och vilka konsekvenserna blir, säger Bertil Moldén, vd på BilSweden.

    LÄS MER: ”Riskerar missgynna aktörer på landsbygden”

    Bonus-Malus

    De första tre åren:

    Grundbelopp för alla bilar 360 kronor per år.

    Över 95 g/km CO2 betalas 77 kr per g/km.

    Över 140 g/km betalas 100 kronor per g/km.

    Miljötillägg för dieselbilar 250 kronor.

    Bränsletillägg för dieselbilar 12,88 kr gånger det totala antalet g/km.

    Efter år 4:

    Dagens brytpunkt för skattebefrielse (första 5 åren) för bilar som släpper ut under 111 g/km, tas bort.

    Istället införs en ny brytpunkt vid 95 g/km. Därmed höjs skatten för alla bilar med utsläpp över den nivån.

    Miljötillägg och bränsletillägg för dieselbilar samma som för de tre första åren.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen