Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 28 september

    Hjulafton för alla lastbilsälskare

    Ljungbyhed

    Blänkande krom och läckra lackjobb. Massor med muskler och starkhornsserenader. Årets upplaga av Skånes Truckshow fick en rekorduppslutning av både människor och lastbilar.

     Blå och blank drar Fredrik Molanders Scania med Elvismotiv, bland annat hans Cadillac, blickarna till sig. Att lastbilen gått 52 000 mil syns inte.
    Blå och blank drar Fredrik Molanders Scania med Elvismotiv, bland annat hans Cadillac, blickarna till sig. Att lastbilen gått 52 000 mil syns inte. FOTO: Mikael Marklund

    – För mycket.

    Det svarar Fredrik Molander på frågorna om hur mycket tid och hur mycket pengar han har lagt ner på sin Scania R500 från 2013. Den har gått 52 000 mil med sten till asfaltsverk i Västsverige. Vilket inte syns på bilen.

    Det syns dock på långt håll vem som är förarens idol. Porträtt av Elvis Presley pryder hytten. Rockstjärnans Cadillac och hem, Graceland, varsin sida av flaket.

     Det blir ibland repor och skavanker när bilen lastas med grus och sten för vidare transport till asfaltsverk i Västsverige. Men det är inte det som Fredrik Molander pekar på utan på Elvis Presleys hem, Graceland.
    Det blir ibland repor och skavanker när bilen lastas med grus och sten för vidare transport till asfaltsverk i Västsverige. Men det är inte det som Fredrik Molander pekar på utan på Elvis Presleys hem, Graceland. FOTO: Mikael Marklund

    Är du inte nervös när den ska lastas med sten?

    – Visst blir det skador då och då. Men det får man räkna med.

    Han körde ner från Torslanda till Ljungbyhed för att ställa ut sin välputsade lastbil. Men han var långt ifrån ensam om att vilja vara med på årets upplaga av Skånes Truckshow, som var den tionde i ordningen.

    900 fordon kom från 7 länder. Fjolårets besöksrekord slogs redan första dagen. När arrangörerna stängde grindarna på lördagen hade sammanlagt 8 000 besökare varit där.

    – Fantastiskt kul att så många ville komma till oss. Det var en unik mängd lastbilar på en och samma plats och en fantastisk insats av vår personal fick logistiken att fungera, säger Ted Johansson som är en av arrangörerna.

    Skånes Truckshow är enligt arrangörerna Sveriges största lastbilsevent och näst störst i Europa.

    – Bara Truckstar Festival i Holland är större, säger Ted Johansson.

    – Men vårt mål är egentligen inte att bli större utan bättre, säger Håkan Roupé som också är med och arrangerar evenemanget.

    – Det är därför vi växer hela tiden. När vi startade fanns det inget sådan här tillställning i Sverige. Sedan har det kommit några, men vi var först.

     Ted Johansson och Håkan Roupé är mycket nöjda både med antalet besökare och antalet lastbilar på årets upplaga av Skånes Truckshow.
    Ted Johansson och Håkan Roupé är mycket nöjda både med antalet besökare och antalet lastbilar på årets upplaga av Skånes Truckshow. FOTO: Mikael Marklund

    Av alla lastbilar på mässan tittar en jury på 300 som sedan är med och tävlar om priser i 14 klasser, uppdelade i såväl användningsområden som årsmodeller.

    När det börjar dra ihop sig till prisutdelning slutar de flesta tuta i sina starkhorn eller demonstrera hur många watt mer de har på sin ljudanläggning jämfört med de närmaste grannarna. I stället samlas chaufförerna, deras anhängare och vanliga besökare vid en av hangarerna på den före detta flygflottiljen.

    Klass efter klass betas av. Glada och stolta förare av bland annat timmer-, fjärr- och betongbilar kliver upp på podiet och får sina priser.

    Priset för bästa prestation på fredagskvällens höjdpunkt, ljusshowen när alla förare gjorde sitt absolut bästa att överglänsa varandra med alla typer av lampor som är monterade på respektive fordon, gick till Mattias Friberg på Fribergs Djurtransport i Skövde. Hans Scania R580 från 2018 vann priset Ledson Light Award med motiveringen: ”A gateway of harmonizing, neverending light makes this truck eye candy of the night” – ungefär: En portal av harmonierande, ändlöst ljus gör denna lastbil till kvällens ögongodis.

     Mattias Friberg Scania R580 från 2018 vann Ledson Light Award. Flera besökare noterade att bilen skulle ha klarat sig ganska bra i en ljudtävling också…
    Mattias Friberg Scania R580 från 2018 vann Ledson Light Award. Flera besökare noterade att bilen skulle ha klarat sig ganska bra i en ljudtävling också… FOTO: Mikael Marklund

    När det stod klart hur det gick i mästarklassen visade det sig att Fredrik Molanders ögonsten fick tredjepris. I sin Elvismundering äntrade han scenen och fick såväl sitt pris som applåder av publiken.

    Om han är besviken över att inte vara högre upp i prislistan så märks det inte.

    – Det här gör det helt klart värt alla timmar med putsduken.

     En stolt och glad Fredrik Molander sedan det stod klart att han och hans Elvislastbil kom trea i mästarklassen.
    En stolt och glad Fredrik Molander sedan det stod klart att han och hans Elvislastbil kom trea i mästarklassen. FOTO: Mikael Marklund

    Förutom alla priser som juryn delade ut hade också publiken möjlighet att säga sitt. Den bil som fick mest röster och därmed blev ”Best in show” var dansken Lars Hansens Kenworth W900B från 1987. Innan den flyttade över Atlanten 1997 hade den rullat 220 000 mil. Den första danska ägaren körde lastbilen ytterligare 100 000 mil innan den såldes till den nuvarande ägaren.

    Inredningen i lastbilen är i originalskick. Men det kan man inte säga om trailern som gjorts om till en ambulerande saloon. En publikfriande åtgärd som gav utdelning på årets upplaga av Skånes Truck Show.

     Efter 320 000 mil och två ägare var det dags för en rejäl renovering av denna Kennworth W900B. Resultatet blev en riktig prisvinnare. Dansken Lars Hansens ekipage blev ”Best in show” på Skånes Truckshow i år.
    Efter 320 000 mil och två ägare var det dags för en rejäl renovering av denna Kennworth W900B. Resultatet blev en riktig prisvinnare. Dansken Lars Hansens ekipage blev ”Best in show” på Skånes Truckshow i år. FOTO: Mikael Marklund
     En stor anledning till att Lars Hansens ekipage vann publikens hjärta är sannolikt den salooninredda trailern.
    En stor anledning till att Lars Hansens ekipage vann publikens hjärta är sannolikt den salooninredda trailern. FOTO: Mikael Marklund
     Bosse Andersson från Tomellila äger denna Peterbilt från 1970 med smeknamnet Moonshine Bandit, som kom trea i veteranklassen.
    Bosse Andersson från Tomellila äger denna Peterbilt från 1970 med smeknamnet Moonshine Bandit, som kom trea i veteranklassen. FOTO: Mikael Marklund
     Allting blänker i hytten på Bosse Anderssons Peterbilt.
    Allting blänker i hytten på Bosse Anderssons Peterbilt. FOTO: Mikael Marklund
     Timmerbilen från Gustafssons åkeri i Österbymo har också last av högsta kvalitet.
    Timmerbilen från Gustafssons åkeri i Österbymo har också last av högsta kvalitet. FOTO: Mikael Marklund
     Meningen är delad bland lastbilschaufförer. Är en gammeldags bakelitratt något som passar i en modern lastbil? Samuel Jonasson på Roland Jonassons åkeri i Norrköping vet vad han tycker.
    Meningen är delad bland lastbilschaufförer. Är en gammeldags bakelitratt något som passar i en modern lastbil? Samuel Jonasson på Roland Jonassons åkeri i Norrköping vet vad han tycker. FOTO: Mikael Marklund
     Klart att ett åkeri med det namnet ska ha den färgen på sina bilar.
    Klart att ett åkeri med det namnet ska ha den färgen på sina bilar. FOTO: Mikael Marklund
     Det fanns även något för alla lastbilsälskare av mindre storlek på Skånes Truckshow.
    Det fanns även något för alla lastbilsälskare av mindre storlek på Skånes Truckshow. FOTO: Mikael Marklund

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen