Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 30 november

    Veckans entreprenadnytt: Självkörande grävare snart här

    Ponsses skotare med CVT-transmission har nu levererats till första kunden. Ellastbilar kan lösa två stora problem. Och kör du lastbil är det hög tid att byta till vinterdäck – runt om.

    FOTO: Ponsse

    Första Bisonskotaren med steglös låda levererad

    Ponsse har nu levererat sin första Bison Active Frame skotare. Den har en steglös CVT-transmission som enligt leverantören gör den till ”världens snabbaste skotare”. Att föraren slipper växla mellan låg och hög ska både spara bränsle och öka dragkraften. Active Frame-systemet ska förhindra att hytten kränger. Dessutom är 16-tonsskotaren utrustad med en ny typ av stol specialutvecklad för skogsmaskiner. Det ska göra det möjligt att köra snabbare i alla typer av terräng, enligt tillverkaren. Se mer om skotaren på ATL-TV:

    FOTO: Doosan

    Doosan utvecklar autonoma maskiner

    2025 tror Doosan att deras Concept-X ska finnas på marknaden. En självkörande bandgrävare och en hjullastare som förses med information från en drönare med 3D-utrustning premiärvisades nyligen av den sydkoreanska tillverkaren.

    Den nya tekniken som bygger på kvalificerad dataanalys via 5G-nät ska både spara tid och minska olycksriskerna enligt tillverkaren.

    – Concept-X är inte bara självkörande teknik, den integrerar också med flera avancerade tekniker som kan svara omedelbart på alla förändringar som kan uppstå på en byggarbetsplats, säger Doosans vd Dongyoun Sohn till International Mining.

    Premiärvisningen av Concept-X går också att se på Youtube.

    FOTO: Logset

    Logset startar svenskt kontor

    I början av december öppnar Logset ett försäljningskontor för kunder i södra Sverige och Danmark. Chef blir Andreas From som de senaste fyra åren varit säljare på Ponsse. Den finska skogsmaskintillverkarens försäljningsdirektör för Europa, Mikko Laurila, ser det som ett naturligt steg att satsa mer på den svenska marknaden:

    – Sverige är en betydande marknad som ligger nära. Vi har redan kunder i Sverige och efterfrågan på våra maskiner ökar, säger han i ett pressmeddelande.

    FOTO: Einride

    Ellastbilar kan lösa två problem med skogstransporter

    Senast 2045 ska alla transporter, även de kopplade till skogsindustrin, vara fossilfria är regeringens målsättning. Därför drar nu åtta organisationer igång ett forskningsprojekt kring en självstyrande och eldriven lastbil utvecklad av Einride, en svensk start-up som jobbar för hållbara lastbilstransporter. – Idag står skogsnäringen för cirka 25 procent av godstransporterna med lastbil i Sverige. För att de här transporterna ska bli fossilfria behövs en mångfald av innovation där elektrifiering är en mycket viktig pusselbit, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna till tidningen Infrasverige. Einride menar att deras fordon både löser problemen med utsläpp av fossil koldioxid samt det växande problemet med chaufförsbristen.

    FOTO: Mostphoto

    Dags att byta till vinterdäck – även på släpet

    Från och med på söndag, den 1 december, ska det enligt den nya lag som kom första juni i år, vara vinterdäck på samtliga hjul på tunga fordon, även på släpet. Tidigare gällde kravet på vinterdäck bara de drivande axlarna. Däcken på lastbilen ska minst ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter, däcken på släpen kommer undan med ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Undantag görs bland annat för lastbilar som är 30 år eller äldre.

    FLER ENTREPRENADNYHETER I KORTHET:Spegellös segrare och milstolpe för LjungbyLastmaskin med höjbar hytt och el-van till SverigeFler tunga lastbilar och nya dumprar från LiebherrEldriven teletruck och Bobcat på traktorbanan igenFler unga i hytterna och nu kundtestas Volvos elgrävare

    Relaterade artiklar

    Till toppen