Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 6 juli 2017

    Saluhall på nätet tar bort mellanhänder

    Till hösten lanseras en ny digital handelsplats som utan mellanhänder sätter producenter och kunder i förbindelse med varandra.

     Rödbetor, och andra lokalt producerade råvaror ska i framtiden kunna säljas direkt av odlarna på ett "digitalt salutorg".
    Rödbetor, och andra lokalt producerade råvaror ska i framtiden kunna säljas direkt av odlarna på ett "digitalt salutorg". FOTO: Stig Holm

    Oavsett vad de producerar brukar företag vara måna om att kapa så många mellanled som möjligt, för att kunna hålla nere kostnaderna. När det gäller saker som färska grönsaker eller nyslaktat kött innebär dessutom långa distributionsled att de färska varorna hinner bli mindre färska innan de når köparen.

    På senare tid har därför koncept som reko-ringar vuxit fram för att snabbt och enkelt sätta producenter och konsumenter i förbindelse med varandra.

    Till hösten lanserar Helsingborgsföretaget Simple Way en ”digital saluhall”, som fungerar på ett liknande sätt men i något större skala.

    Onödig frakt

    Idén uppkom när Gustav Gibrand på Steglinge AB i Höganäs i nordvästra Skåne, levererade rotfrukter till en grossist i Helsingborg. I efterhand märkte han att hans råvaror därefter gick vidare i ett andra led – innan de till slut levererades tillbaka till en slutkund i närheten av där de skördats.

    Med hjälp av logistikföretaget Nowaste i Helsingborg, med runt 500 anställda, har ett koncept och en IT-lösning arbetats fram för att kunna undvika sådana omvägar i framtiden. Steglinge Gård, som sedan 90-talet har förpackat råvaror åt sig själva och andra gårdar i Kullabygden och sedan levererat dem vidare till grossister, kommer att fungera som en hubb dit producenter levererar sina varor till Simple Way.

    – Vi erbjuder en digital lösning och en effektiv logistik som ger en direktkontakt mellan odlare och slutkund, säger Gustav Gibrand.

    Kreditbolag tar risken

    Tanken är att producenter ska presentera sina produkter på en hemsida där köpare kan beställa varorna, som sedan levereras från den lokala hubben. Där tar Simple Way ut en avgift av producenten för en hyll- eller pallplats för den tid som de används. Även en mindre hanteringsavgift läggs på kundens slutpris. För att producenten inte ska behöva riskera något ifall det uppstår något problem med köpet av de beställda varorna går ett kreditbolag in och tar risken åt dem.

    – Producenten äger hela tiden sin produkt, vår roll är att vi förmedlar kontakten med köparen. Tanken är att det ska vara helt transparent för alla parter, så att de hela tiden kan göra en kalkyl av kostnaden, säger Malin Broman, som är en av fyra som i dagsläget jobbar med Simple Way.

    Vid lanseringen den 1 oktober kommer tjänsten endast att finnas i nordvästra Skåne.

    – Får vi i gång detta på ett bra sätt hoppas vi att vi inom något år har en handfull hubbar på olika ställen i landet, varav en gärna i Stockholmsområdet, säger Malin Broman.

    LÄS MER: Många vill köpa direkt av bondenLÄS MER: Fler ställer om till KravLÄS MER: Krav skärper regler efter köttskandalSYNPUNKTEN: Låt oss öka produktionen tillsammansPREMIUM: Många alternativ på liten gårdPREMIUM: Andelsjordbruk vill samla fler

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen