Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 27 oktober 2017

    Så vill utmanaren koppla greppet om vätgaslastbilarna

    Redan år 2020 ska den första vätgaslastbilen finnas på marknaden. På pappret låter prestandan som en dröm.

    Tänk er en lastbil som kör 190 mil på en tank. Och den tanken bara rymmer 100 kilo vätgas. Nikola Motor Company har tagit fram en tung landsvägslastbil med namnet One som ska börja tillverkas i en förproduktion under 2018.

    Drivlinan utvecklas tillsammans med Bosch. Vätgasen (H2) reagerar med luftens syre (O2) i stackar med bränsleceller och producerar då elektricitet. Hjulen drivs av direktmonterade elmotorer och överskottsenergin lagras i ett 325 kWh batteripaket.

     Nikola One är en Sleeper och har alltså sovhytt. Med 364 tankstationer för vätgas i USA och Kanada ska en Nikola vätgasbil inte råka ut för soppatorsk. De första tankstationerna börjar byggas 2018 och de första ska vara i bruk under andra halvåret 2019.
    Nikola One är en Sleeper och har alltså sovhytt. Med 364 tankstationer för vätgas i USA och Kanada ska en Nikola vätgasbil inte råka ut för soppatorsk. De första tankstationerna börjar byggas 2018 och de första ska vara i bruk under andra halvåret 2019. FOTO: Nikola

    Det blir en kraftfull bil, vridmomentet ligger runt 2 700 Nm (newtonmeter) och effekten på 1 000 hästkrafter. Att bilen blir så effektiv med minimalt med bränsle beror på att vätgasen har hög energitäthet och att bränslecellen är mycket effektiv i att omvandla vätgasen till el.

    Avgaserna består av vatten (H2O).

    Visst låter det bra. Bekymret är bara priset, som lär bli högt.

    LÄS MER: Gas är lastbilarnas framtid – så här funkar det

    Därför planerar Nikola Motor att leasa ut bilarna. För att få i gång affärerna tänker Nikola erbjuda gratisbränsle för de första 1,6 miljoner kilometrarna för leasingkunderna.

    Planeringen är i full gång och 364 tankstationer ska byggas i USA och Kanada. Man har också inlett samarbete med en av de större servicekedjorna i USA, Ryder.

     Toyota Fuel Cell Truck går en kortrutt på 32 mil i Los Angeles-trakten. Det är en rullande testanläggning och med tiden ska distanserna växa.
    Toyota Fuel Cell Truck går en kortrutt på 32 mil i Los Angeles-trakten. Det är en rullande testanläggning och med tiden ska distanserna växa.

    Idén är att Nikola ska kontrollera hela kedjan från produktion av vätgas, bränsledistribution och tillverkningen av själva lastbilen. Produktionen av vätgas ska ske med el från solceller. Och det är väl där problemen finns. I dag går det åt en hel del fossil energi att omvandla exempelvis vatten till vätgas.

    LÄS MER: Lastbil med vätgasdrift från Scania

    Nikola har även tänkt att bli en åkericentral. Åkare som kör en Nikola ska få förslag på olika rutter som beräknas efter utbud av transportuppdrag och närheten till tankstation.

     Interiören i en Nikola One. Inte mycket nytt där. Nikola vill bli åkericentral åt de som leasar en av deras bilar och föreslå transportuppdrag via appen Nikola Shipment.
    Interiören i en Nikola One. Inte mycket nytt där. Nikola vill bli åkericentral åt de som leasar en av deras bilar och föreslå transportuppdrag via appen Nikola Shipment.

    Nikola One presenterades i december 2016 och platsen för fabriken som ska bygga den kommer att annonseras senare i år.

    Även Toyota har en vätgasprototyp som faktiskt går i Kalifornien i en daglig 30 mils rutt. Det är en amerikansk klass 8-bil vilket betyder amerikansk standardstorlek för lastbilar. Elmotorerna är på 670 hästkrafter. Den har ett svagt batteri och två bränslecells stackar från Toyotas vätgasbil Mirai.

    LÄS OCKSÅ: Kapplöpning mot dyrare diesel – Norden i tätklunganLÄS OCKSÅ: Unik BM med fyrhjulsdriftLÄS OCKSÅ: ”En krigsförklaring mot svensk miljöpolitik”

    Relaterade artiklar

    Till toppen