Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 2 mars 2018

    Röjer snö med GPS

    Att röja snö åt Trafikverket ställer krav. Entreprenörerna måste klara ett kompetensprov. Och hur de kör loggas via en GPS. Krav ger trygghet menar Gustaf Norman, som är en av alla som kämpar i snöovädret.

     Gustaf Norman är entreprenör och kör för Trafikverket. Han uppskattar att de tar allvarligt på säkerheten och att de vill ha seriösa entreprenörer.
    Bild 1/4 Gustaf Norman är entreprenör och kör för Trafikverket. Han uppskattar att de tar allvarligt på säkerheten och att de vill ha seriösa entreprenörer. FOTO: Gustaf Norman
     Vägen ska röjas när det fallit tre centimeter snö men när det är särskilt besvärligt väder slopas den regeln. Förutom jourersättning betalas en timpenning vid körning.
    Bild 2/4 Vägen ska röjas när det fallit tre centimeter snö men när det är särskilt besvärligt väder slopas den regeln. Förutom jourersättning betalas en timpenning vid körning.
     Det har fallit så mycket snö att Gustaf Norman får använda en vinge för att bryta ner vallar på sidorna av vägen. Sikten blir annars begränsad med höga vallar.
    Bild 3/4 Det har fallit så mycket snö att Gustaf Norman får använda en vinge för att bryta ner vallar på sidorna av vägen. Sikten blir annars begränsad med höga vallar. FOTO: Niklas Larsson
     Det blir långa arbetspass när snön faller så gott som hela tiden. Gustaf stannar ibland för en kortare vilostund och han har sin bas i början och slutet av sin runda.
    Bild 4/4 Det blir långa arbetspass när snön faller så gott som hela tiden. Gustaf stannar ibland för en kortare vilostund och han har sin bas i början och slutet av sin runda. FOTO: Niklas Larsson

    När många sitter hemma och tittar på väderprognosen kämpar Gustaf Norman i sin traktor utmed vägarna i området Västervik-Gamleby. När ATL får kontakt med honom via telefon har han redan kört i några dygn och det kommer bli fler. Han har ständig kontakt med sin beställare som i sin tur kollar vädret i realtid. Jouren kontaktar han flera gånger om dagen för att få veta prognosen framåt.

    Som entreprenör till Trafikverket har Gustaf Norman fått nya förhållningsregler om hur han ska prioritera körningen.

    – Man ska köra de vägar man har åtagit sig att köra. Förr kunde jag sticka iväg och köra en vägförening utmed det vägnät jag har. Man stängde av GPS:en och körde det. Men det är borttaget nu. Och det förstår jag också. Skulle jag ta in en målare hos mig, då vill inte jag att han gör några jobb hos någon annan, så att jag får vänta på mitt. Men det sätter ju lite käppar i hjulet för de som bor på utsatta platser.

    Att kraven skärpts stör inte Gustaf i hans inställning till jobbet.

    – Det känns ju riktig seriöst att köra åt Trafikverket. De vill ha rätt folk på rätt plats. De ställer höga krav på sina entreprenörer.

    Kravet: 3 av 4 rätt

    För att få köra måste de göra en certifiering. Det innebär ett kompetensprov med 40 frågor och kravet är minst 30 rätta svar.

    – Det är ett riktigt hårt prov, menar Gustaf Norman.

    När han kör är han samtidigt uppkopplad mot Trafikverket via GPS.

    – Det är inte för att de ska hålla koll på oss utan det är om det händer en olycka, säg att jag sladdar ihop med en bilist. Eller att jag skulle köra sönder något. Då kan de gå in i efterhand och kontrollera att plogresursen har varit där. Eller så kan de säga att jag inte har varit där överhuvudtaget. Så det är ett skydd. Om någon ringer och säger att vägen där de bor inte blivit plogad så kan de kolla att jag varit där och vid vilken tid. Då kan de berätta när jag kört till den som klagar. GPS:en mäter även tiden jag är ute och kör. Missar jag att använda GPS:en i två timmar, då har jag förlorat två timmar.

    Kaffepaus

    Trafikanter i området där Gustaf kör visar hänsyn och backar undan om det behövs. Men ömsesidig hänsyn visas också.

    – Häromdagen frågade en man om jag kunde vika runt plogen på andra sidan och det var ju inga problem. Så ville han bjuda på kaffe också, det är trevligt.

    Arbetstiden för snöröjningen den här säsongen beräknar han kan bli 200-230 timmar.

    LÄS OCKSÅ: ”Räknar med 30 timmars arbete per snöfall”LÄS OCKSÅ: Dags för vårbruk? Inte på alla håll i landet!LÄS OCKSÅ: Så långt räcker din försäkring vid snötryckLÄS OCKSÅ: Gav bort 3 500 liter mjölk – mjölkbil kom inte framLÄS OCKSÅ: Dyr snösväng in i Norge för svensk chaufförLÄS OCKSÅ: Bättre framkomlighet med dubb och kedjor

    FAKTA – Maskinen

    John Deere 6150 R -15.

    Snöplog: Mähler 3,7 meter bred

    Vinge: Vreten för att skära ned kanter

    Skruvdubb: 200 stycken i varje hjul

    Stålen i frontplogen byts ut efter en vända, cirka 20 mil. Stålen nöts ned till ca 1 centimeter innan klaffarna.

    Om vingen inte används monteras en vikt på ett ton bak.

    Källa: Gustaf Norman

    Relaterade artiklar

    Till toppen