Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 9 april 2017

    "Riskerar missgynna aktörer på landsbygden"

    Centerpartiet vill också klämma åt de stora dieselbilarna. Moderaterna tvekar. LRF vill att Bonus-Malus skrotas.

    Centerpartiets motförslag är enkelt. Bilar med mycket låga utsläpp får 100 000 kronor i rabatt som en grön bilbonus vid nyinköp. De näst bästa får 50 000 kronor.

    För att finansiera detta införs en avgift på 50 000 kronor vid nyinköp av exempelvis pickuper, SUV:ar och större fyrhjulsdrivna terrängbilar.

    I grunden kritisk

    Moderaterna har ännu inte hunnit räkna igenom det komplicerade regeringsförslaget. Men partiet är i grunden kritiskt till att framför allt familjer på landsbygden, som ofta har de större bilarna, drabbas.

    På LRF är man öppet kritisk.

    – Det riskerar att missgynna aktörer på landsbygden som är direkt beroende av större fordon med fyrhjulsdrift för att kunna verka på landet, skriver Elina Matsdotter, expert på klimatpolitik hos LRF.

    Beskattningen ska vara kopplad till bränslet, anser LRF, och inte vilken typ av fordon man använder. Regeringens borde istället lägga avgift på fossil koldioxid, menar LRF. Då straffas inte de stora dieselbilar som tankar förnybart.

    Relaterade artiklar

    Till toppen