Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 14 mars 2016

    Regeringen föreslår skattesänkning av etanol

    Efter larm från tillverkare av biodrivmedlet etanol föreslår nu regeringen en skattesänkning som ska vara med redan i vårbudgeten.

    Försäljningen av E85 och RME-diesel kraschade i samband med att konkurrerande fossilbränslen successivt blev allt billigare förra året. Bara under januari 2016 sjönk försäljningen av E85 (85 procent etanol) med 77 procent enligt branschorganet SPBI.

    Kan införas 1 augusti

    I en snabbehandlad remiss vill regeringen nu sänka energiskatten på E85 med 75 öre. Förslaget ska finnas med i vårbudgeten och sänkningen kunna införas den 1 augusti.

    – Vi tycker att det här är för sent. Vi vill att skatteutskottet omedelbart tar ett initiativ och föreslår sänkningarna mycket snabbare. Beskattningen håller helt på att förstöra marknaden för de här bränslena, säger Kjell Andersson, informationssekreterare på Svebio, en branschförening för leverantörer av bioenergi.

    Ingen överkompensation

    Förra året hävdade EU-kommissionen tvärt om att Sveriges skatter på biodrivmedel var för låga och krävde en höjning. Sverige hörsammade uppmaningen och höjde skatten på E85 till 1 krona och RME-diesel till 1:18 kronor.

    Nu har svenska Energimyndigheten kommit fram till att biodrivmedlen inte alls var överkompenserade jämfört med fossila drivmedel vilket lett fram till det nya sänkningsförslaget.

    "Skattehöjningen felaktig"

    EU:s stater får inte överkompensera biodrivmedel av konkurrensskäl utan de får bara subventioneras så att det uppstår ett jämviktspris med fossila drivmedel.

    – Den här sänkningen är ett bevis på att skattehöjningen i januari var felaktig. Det fanns ingen överkompensation. Man införde alltså en straffskatt utan skäl, säger Kjell Andersson på Svebio.

    För FAME, exempelvis RME-diesel, föreslås en skattesänkning från 1:18 kronor ner till 0:80 kronor. Det finns inget förslag om sänkning av skatten för HVO-diesel eftersom det bränslet är dyrare att tillverka.

    Inte tillräckligt

    I dag kostar E85 11:09 kronor vid pump medan fossil bensin kostar 12:77 kronor. Efter sänkningen skulle alltså E85 kosta cirka 10:35 kronor.

    Men det räcker inte, enligt Svebio. E85 har en mindre energitäthet, vilket betyder att man inte kommer lika långt med en liter E85 jämfört med bensin. E85 måste vara 3:50 kronor billigare för att de ska vara jämbördiga ur energisynpunkt.

    Tuff marknad väntar

    Det betyder att E85 måste ner till cirka 9:30 kronor för att vara konkurrenskraftig. Vilket i sin tur betyder att tillverkarna av etanol även fortsättningsvis kommer att ha en mycket tuff marknad.

    Relaterade artiklar

    Till toppen