Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 21 december 2018

    EU-länder eniga om lastbilsutsläpp

    EU:s medlemsländer vill se 15 procent mindre koldioxidutsläpp till 2025, och 30 procent mindre till 2030.

    FOTO: Ann Lindén

    Sedan EU-ländernas miljöministrar kommit överens om vilka koldioxidkrav de vill ställa på tillverkare av lastbilar och bussar kan förhandlingarna med EU-parlamentet börja. Medlemsländerna i Rådet följer EU-kommissionens förslag med en minskning med 15 procent till 2025, från 2019 års nivåer, och med 30 procent till 2030.

    Stärker svensk konkurrenskraft

    EU-parlamentet driver en något hårdare linje med minskningskrav på 20 respektive 35 procent. Den svenska regeringen hade föredragit att Rådet satt ribban lika högt som EU-parlamentet.

    ”Vi vill ha mer ambitiösa mål för att öka chanserna att nå Parisavtalet. Dessutom har vi ju några av Europas största lastbilstillverkare i Sverige, så tydligare och mer stabila klimatmål bidrar också till att stärka konkurrenskraften i tillverkningsindustrin för tunga fordon i Sverige”, sa miljöminister Karolina Skog (MP) före rådsmötet enligt ett pressmeddelande.

    Transporter stor del av utsläpp

    I Rådets överenskommelse ingår även böter för lastbilstillverkare som inte når upp till minskningskraven. De som tillverkar fordon med låga eller inga utsläpp ska premieras genom att de får räkna varje sådant fordon flera gånger när deras utsläpp beräknas.

    Vägtransporter står för 94 procent av utsläppen av växthusgaser från transporter i EU. Av vägtransporternas utsläpp står tunga fordon för 27 procent.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen