Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 5 september

    Högt pris skapar motstånd mot eldrift

    Det höga priset är ett problem. Bristen på el-infrastruktur ett annat. Tunga eldrivna grävmaskiner har hittills inte sålt i Sverige – men kanske kan regeringens nya miljöbonus ändra på det.

     När kunderna fick höra att Caterpillars eldrivna grävare kostar dubbelt så mycket som en konventionell så svalnade intresset för maskinen direkt enligt Anders Forsberg, produktchef på Zeppelin Sverige.
    När kunderna fick höra att Caterpillars eldrivna grävare kostar dubbelt så mycket som en konventionell så svalnade intresset för maskinen direkt enligt Anders Forsberg, produktchef på Zeppelin Sverige. FOTO: Cat

    2018 presenterade Caterpillar och Pon Equipment den eldrivna bandgrävaren 323F Z-line. 12 maskiner har sålts i Norge men inga i Sverige.

    När den demonstrerades för ett antal kunder fanns det absolut ett intresse.

    – Tills de fick höra att den kostar dubbelt så mycket som en konventionell grävare, säger Anders Forsberg, produktchef på Zeppelin Sverige.

    Han pekar även på att det finns ett infrastrukturproblem. Helt eldrivna maskiner fungerar bra när det gäller till exempel sop- eller materialhantering på fasta anläggningar, men sämre på uppdrag där man är långt ifrån laddmöjligheter.

    – Vår maskin har en effektiv körtid på 6 till 7 timmar per laddning, vilket räcker för ett normalt arbetspass om man utgår från att den står på tomgång 30 procent. En elmotor förbrukar ingenting då, men det gör ju en diesel.

    Sparar mycket i service och underhåll

    Förutom en lägre bränslenota sparar ägaren till en elmaskin också mycket i service och underhåll.

    – Den svagaste punkten i en elmotor är lagren, men de ska klara mellan 30 000 och 40 000 timmar.

    Anders Forsberg är skeptisk till att de nya subventionerna ska få fart på försäljningen av tunga elmaskiner.

    – Vi kan leverera elmaskiner med lika hög kapacitet som dieseldrivna. Men det finns ingen efterfrågan just nu med tanke på vad de kostar. Miljöpremien räcker inte till där. Då vore det bättre om regeringen uppmanar kommunerna, som gör stora upphandlingar, att betala mer till de som kör ickefossilt.

    Ett exempel han nämner är Norrköping, där entreprenörer får tillbaka 3–4 procent på anbudssumman om de kör på den typen av bränslen. Läs mer här.

    Ombyggda motorer i Norge

    I Norge finns det också en helt eldriven grävmaskin från Hitatchi. Det är en Hitatchi ZX 160 där dieselmotorn på 90 kW ersatts av en elmotor på 75 kW. Det är den norska återförsäljaren Nasta som byggt om maskinerna med stöd från den norska staten.

     I Norge finns det ett antal helt eldrivna Hitatchi ZX 160.
    I Norge finns det ett antal helt eldrivna Hitatchi ZX 160. FOTO: Hitatchi

    I nuläget finns det en handfull maskiner ute på jobb eller klara för leverans. När den första maskinen levererades till ett bygge i Oslo slogs projektledningen av att användningen av eldrivna maskiner underlättas betydligt om de som ansvarar för bygget prioriterar tillförseln av el till arbetsplatsen, speciellt gäller det för entreprenörer som vill använda snabbladdare till sina maskiner.

    Hitatchis elgrävare kan köras i en timme på det egna batteriet men är i regel kopplad till en batteristation via kabel. Den kan i sin tur vara kopplad till det fasta elnätet.

    Ingen premie till hybrider

    Det är bara helt eldrivna maskiner som kan få miljöpremien. Vilket innebär att till exempel köpare av Volvos tunga grävare EC300E Hybrid inte kan få något bidrag. Den helt eldrivna lastaren L25 Electric och grävmaskinen ECR25 Electric klarar det kravet men däremot inte minigränsen om en motoreffekt på minst 75 kW.

    Enligt Anne Bast, pressansvarig på Volvo CE, lobbar företaget för att ribban ska sänkas.

    – Och vem som helst kan ju räkna ut att fler och fler av våra maskiner kommer att vara eldrivna i framtiden, säger hon.

    Manitou har i nuläget ingen helt eldriven maskin i sitt utbud, förutom en bomlift som dock har för svag motor för att omfattas av en miljöbonus. Men företaget håller på att utveckla en som utgår från teleskoplastaren 625.

     Manitou har en eldriven teleskoplastare under utveckling. I dagsläget finns bara Bi-Energykonceptet för de som vill ha en eldriven maskin från tillverkaren.
    Manitou har en eldriven teleskoplastare under utveckling. I dagsläget finns bara Bi-Energykonceptet för de som vill ha en eldriven maskin från tillverkaren. FOTO: Manitou

    – Men det är osäkert när den kommer på marknaden, säger Scantrucks produktchef Lasse Weber.

    Tillverkaren har också tagit fram ett tillval för vissa av sina teleskoplastare, Bi-Energy. Det möjliggör en ren eldrift på arbetsplatsen via en 380-volts kabel men de har också en dieselmotor för transporter och om det inte finns el på arbetsplatsen.

    Cat 323F Z-line

    • Vikt: 28 ton.

    • Drivs av en elmotor på 122 kW.

    • Batteriet har en kapacitet på 300 kWh och väger 3,4 ton.

    • Att ladda ett tomt batteri tar 6 timmar och då har det kapacitet för 5 till 7 timmars arbete.

    Norska Veidekke, som köpt ett antal elgrävare, räknar med att varje maskin minskar bolagets utsläpp med 52 ton koldioxid per år.

    Hitatchi ZX 160

    • Vikt: 17,5 ton.

    • Drivs av en elmotor på 75 kW.

    • Batteristorlek: 42 kWh.

    • Det egna batteriet kan kombineras med strömkabel till exempelvis ett flyttbart containerbatteri.

    Manitou Bi-Energy

    • Finns till teleskoplastarna i MRT-serien. De klarar en lyfthöjd på 14 till 32 meter.

    • Kopplas till en battericontainer med en kabel på 380 volt.

    Miljöbonusen

    Från den 7 september betalar staten ut en miljöpremie på 20 procent av inköpspriset till den som köper en eldriven arbetsmaskin på minst 75 kW under förutsättning att den inte är mer än 40 procent dyrare jämfört med motsvarande konventionella maskin.

    I dagsläget är 20 miljoner kronor öronmärkta till elfordonspremier. De räcker till att stötta till exempel inköp av ett 70-tal mindre miljöbelastande lastbilar, vilket ska minska utsläppen med cirka 10 ton per lastbil och år. Sedan är pengarna slut.

    När budgeten för 2021 presenteras den 20 september kan den innehålla mer pengar till satsningen enligt Jakob Lundgren, pressekreterare hos miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP).

    Relaterade artiklar

    Till toppen