Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 22 mars

    Isväg löste transporterna

    Storavan.

    Vinterns stora avverkning på Storön i Storavan krävde en dryg kilometer lång vinterväg över isen för att kunna genomföras. 17 000 kubikmeter timmer har snart transporterats över isen.

     Timmerbilarna får maximalt köra med 60 tons vikt över isvägen. Normal last är 74 ton på vägar som tillåter detta.
    Timmerbilarna får maximalt köra med 60 tons vikt över isvägen. Normal last är 74 ton på vägar som tillåter detta. FOTO: Anders Kristensson

    – Vintervägar över myrmark kör vi ofta på men isvägar på sjöar hör till ovanligheterna, berättar åkeriägaren Anders Eklund på Eklunds Åkeri, som utför timmertransporten från Storön.

    – Det här är den femte gången som vi kör på isväg under mina 35 år i branschen.

    Isen över sjön började prepareras i mitten på november för att bygga upp isen till en tjocklek på 110 centimeter, vilket krävs för att bära timmerbilar på 60 ton. Timret ska levereras till sågverket i Malå men måste först mellanlagras i Avaviken, 25 kilometer från ön, för sågverket har inte plats att lagra mer. Sju timmerbilar kör i skytteltrafik i skift för att snabbt få timret över isen.

     Stefan Berggren är entreprenör i Arvidsjaur och har stor erfarenhet av att anlägga vintervägar.
    Stefan Berggren är entreprenör i Arvidsjaur och har stor erfarenhet av att anlägga vintervägar. FOTO: Anders Kristensson

    – Speciella regler gäller för att garantera säkerheten över isvägen, säger Anders Eklund.

    Endast ett fullastat ekipage får köra på isen åt gången och tomma lastbilar måste hålla minst 250 meters mellanrum. Normalt lastar man 74 ton timmer, men över isen är gränsen 60 ton och säkerhetsbältet får inte användas. Maxhastigheten är 15 kilometer i timmen.

     Isen spolas både med slang och tankbil för att reparera issprickor.
    Isen spolas både med slang och tankbil för att reparera issprickor. FOTO: Anders Kristensson
     Åkeriägaren Anders Eklund i separatlastaren vid mellanlagringsplatsen i Avaviken.
    Åkeriägaren Anders Eklund i separatlastaren vid mellanlagringsplatsen i Avaviken. FOTO: Anders Kristensson

    Ovanligt stor avverkning

    Isvägen har preparerats av Stefan Berggrens Schakt i Arvidsjaur med mångårig vana av att anlägga vintervägar.

    – Det är en ovanligt stor avverkning som gjorts på Storön, men det är också en förutsättning för det är kostsamt att anlägga isvägar med maskiner och två heltidsanställda under fem månader, berättar Stefan Berggren.

     God kommunikation mellan chaufförerna över radion gör att trafiken flyter bra både God kommunikation mellan chaufförerna över radion gör att trafiken flyter bra på den smala vägen på fastlandet och på ön.
    God kommunikation mellan chaufförerna över radion gör att trafiken flyter bra både God kommunikation mellan chaufförerna över radion gör att trafiken flyter bra på den smala vägen på fastlandet och på ön. FOTO: Anders Kristensson

    I början var isen tunn på sina ställen och allt arbete på isen krävde överlevnadsdräkt. Genom att spola sjöisen har tjockleken byggts på med 5 centimeter i veckan. När isen blev tjockare kunde även tyngre maskiner ta sig över isen för att ploga och vattna vintervägarna på Storön, som går över myr- och skogsmark. I mitten av februari var isen tjock nog för att timmertransporterna över sjöisen skulle kunna påbörjas.

    – Säkerheten kommer främst och vi jobbar alltid med rejäla säkerhetsmarginaler, säger Stefan Berggren.

    – För att vara helt säkra på att isen håller en jämn tjocklek kör vi med en isradar över isvägen när allt är klart. Men helt lugn blir jag inte förrän det sista lasset passerat.

     En spricka i isen orsakad av de tunga timmerlassen måste repareras.
    En spricka i isen orsakad av de tunga timmerlassen måste repareras. FOTO: Anders Kristensson
     Kurt Hällsten sprutar vatten på isen för att laga sprickorna i isen som orsakas av de tunga transporterna.
    Kurt Hällsten sprutar vatten på isen för att laga sprickorna i isen som orsakas av de tunga transporterna. FOTO: Anders Kristensson

    Täpper till sprickor

    Kurt Hällsten har jobbat på sjöisen sedan projektets start och har preparerat den 1 300 meter långa och 100 meter breda isvägen ut till Storön. Sedan mitten av februari sköter han tillsammans med Kurt Lundqvist underhållet med att reparera sprickor som uppstår när de tunga timmerbilarna rullar över isen.

    – Så fort det blir sprickor måste vi täppa till dem för annars går de på djupet. Vattnet rinner ner i sprickorna när vi spolar isen och gör faktiskt isen starkare än den var innan. Vi stannar kvar på isen hela tiden tills den sista transporten gått över i slutet på mars, säger han.

     Kurt Hällsten jobbar gärna en säsong till med att anlägga isvägen.
    Kurt Hällsten jobbar gärna en säsong till med att anlägga isvägen. FOTO: Anders Kristensson

    Smal väg till lagret

    Timmerbilarna kör med jämna mellanrum över isen och sällan behöver de vänta in varandra. Efter isvägen är det 25 kilometer fram till mellanlagret i Avaviken. Vägen är smal och det går bara att mötas längs vägen vid ett fåtal upplogade platser.

    – God kommunikation över radion mellan oss chaufförer gör att mötena längs vägen går smidigt. Vi pratar med varandra hela tiden över radion och bestämmer längs vägen var det blir mest effektivt att mötas, berättar Peter Nyberg som kör en av timmerbilarna.

    – Utan radio hade det varit besvärligt.

     Lastningen av timmer på Storön sker med en effektiv separatlastare som spar tid.
    Lastningen av timmer på Storön sker med en effektiv separatlastare som spar tid. FOTO: Anders Kristensson
     Peter Nyberg kör för Eklunds åkeri och det är första gången han kör på isväg.
    Peter Nyberg kör för Eklunds åkeri och det är första gången han kör på isväg. FOTO: Anders Kristensson

    Riktlinjer finns

    För säkerheten på isvägen använder sig Stefan Berggren av Arbetsmiljöverkets författning ”Isvägar i skogsbruket”. Här finns riktlinjer för hur tjock isen behöver vara till en viss tyngd men även iskvalitetens betydelse. Därför tas borrkärnor upp av isen för att iskvaliteten ska kunna kontrolleras.

    Relaterade artiklar

    Till toppen