Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 31 december

    På Flatruet regerar snökungen

    På Flatruet i Härjedalen, 1 000 meter över havet, kämpar Sveriges grymmaste snöröjare. Här har en Caterpillar D8R fått supersnöblad!

     Magnus Ljungberg och sonen Alexander Ljungberg spakar D8:an med det gigantiska snöbladet.
    Magnus Ljungberg och sonen Alexander Ljungberg spakar D8:an med det gigantiska snöbladet. FOTO: Kenneth Fransson

    Landsvägen som binder samman Ljungdalen och Funäsdalen i Härjedalen går över Flatruet och vägen är livsviktig för alla som bor här uppe. Problemet har alltid varit att vägen ligger 975 meter över havet. Här blåser det och snön lägger sig i enorma drivor och blockerar vägen. Innan dagens proffsiga snöröjare dök upp var vägen stängd under långa tider på vintern.

    När vi passerat Ljungdalen har morgonsolen ännu inte visat sig. Härifrån går det uppåt hela tiden. Trädgränsen passerar man snabbt och sedan är du i snöriket. Så långt det går att se är det vitt, vinden tar i och snön driver över vägen. Temperaturen på instrumentbrädan visar minus 18 grader. I dag är det ändå ”vindstilla” mot var det var för ett par dagar sedan då vägen stängdes av helt för att sikten var absolut noll.

     Det knastrar om banden när det är så här kallt.
    Det knastrar om banden när det är så här kallt. FOTO: Kenneth Fransson

    Gigantiskt snöblad

    Vi rundar en stor snödriva och där står den mitt på vägen – en gigantisk snö-Catt. Nu är det inte Caterpillar D8R som är speciell egentligen, utan dess brutala snöblad. Det är stort som en ladugårdsvägg.

    – Ha, ha! Det är ett original flisblad som jag har byggt på själv och modifierat, säger ägaren Lennart Edlund från Frösön i Jämtland.

    Snöbladet är så gigantiskt att det nästan är omöjligt att se marken framför. Föraren får helt enkelt hålla koll på hörnen på bladet.

    I 13 år har Lennart Edlund schaktat snömassor här på Flatruet. Ett normalt år börjar säsongen i december, men vissa år kan det vara betydligt tidigare. Catten går mellan 800 och 1 200 timmar per säsong.

     Is! Det fryser på över allt.
    Is! Det fryser på över allt. FOTO: Kenneth Fransson
     Magnus Ljungberg.
    Magnus Ljungberg. FOTO: Kenneth Fransson

    366 hästkrafter

    I dag är det Magnus Ljungberg som spakar den gigantiska maskinen och han har sin son Alexander med sig. De vinkar glatt innan de attackerar snödrivorna. Cat-sexan, som har hela 15,2 liters cylindervolym, börjar mullra. Stålbanden rasslar härligt i den stränga kylan. Magnus Ljungberg har tagit sikte på en extra stor snödriva och den ska han ”knuffa” bort från vägen.

    Mullret från motorn ökar och snön åker med och landar en bra bit bort i en hög på närmare 8 meter i höjd. Taktiken är att schakta snön mellan 50 och 100 meter från vägen.

    – Motorn i D8:an räcker gott och väl till för att röja snö med, förklarar Lennart Edlund glatt.

    Cat-motorn maxar på hela 366 hästkrafter så det finns reserv när det börjar ta emot.

    Hur är livet som snöröjare på Flatruet?

    – Det är inte roligt alla dagar. I full snöstorm går det inte att vara här och det kan vara allt från 10 till 20 dagar per säsong. Det roligaste är att bli uppskattad av alla som åker här på landsvägen, säger Lennart Edlund.

     Tre snöhjältar har samlats på Flatruet. De ser till att vägen hålls öppen.
    Tre snöhjältar har samlats på Flatruet. De ser till att vägen hålls öppen. FOTO: Kenneth Fransson
     Cattens uppgift är att knuffa bort snömassorna en bit från vägen.
    Cattens uppgift är att knuffa bort snömassorna en bit från vägen. FOTO: Kenneth Fransson

    Inte helt problemfri

    Catten är försedd med dieselvärmare så klart. Annars hade det varit mycket jobbigt. Temperaturen i dalen kan ju gå ned under minus 40 grader. Oftast är det lite varmare uppe på Flatruet, men det skulle inte gå att starta utan värmare.

    – Värmaren behöver gå en halvtimme och sedan startar Cat-motorn hur lätt som helst.

    Catten är från 1999 och Lennart Edlund köpte den ny. Just den här maskinen har även gått och schaktat jord- och grusmassor vid bygget av Arlandabana nummer 3. I dag har den gått 20 000 timmar.

    När det gäller Caterpillar väntar man sig att de första 20 000 timmarna ska vara helt problemfria, men så har det inte varit med den här maskinen.

    – Vid 12 000 timmar gick kolven igenom cylinderfodret i motorn. Det var säkert väldig oturligt men motorn exploderade. Det kostade runt 500 000 kronor att byta till ny motor, förklarar Lennart Edlund.

     Caterpillar D8R är redo att attackera snömassorna på Flatruet, 975 meter över havet. Snön har inte en chans.
    Caterpillar D8R är redo att attackera snömassorna på Flatruet, 975 meter över havet. Snön har inte en chans. FOTO: Kenneth Fransson

    Nu har Magnus Ljungberg och sonen knuffat bort snödrivorna och det finns inget som hotar att stoppa trafiken på landsvägen i dag.

    Har ni snöjour?

    – Ja, efter en snöstorm ligger vi i startgroparna och på två timmar har vi öppnat hela vägen igen, berättar Magnus Ljungberg.

    Hur känns det att jobba här uppe?

    – Det är omväxlande. Det blåser ju alltid och det är väldigt kallt.

    Jag håller fullständigt med. Mina fingrar som har försökt hålla i kamerorna är bedövade och helt utan känsel nu.

    Vad händer om något går sönder?

    – Då måste man laga det fort, säger Magnus Ljungberg och skrattar.

    Den här artikeln har tidigare publicerats i Traktor Power.

    ATL TV: Uppdrag: Snöröjning på fjället

    Snö-Catten

    Caterpillar D8R

    Tillverkades: Detta exemplar 1999.

    Motor: Sexcylindrig Cat C15 ACERT-diesel.

    Cylindervolym: 15,2 liter

    Motoreffekt: 366 hästkrafter

    Bränsletank: 600 liter.

    Max speed, fram: 10,6 kilometer/timmen.

    Max speed, back: 14,2 kilometer/timmen.

    Längd: 4,65 meter utan blad/rivare.

    Bredd: 2,74 meter med standardband.

    Höjd: 3,49 meter.

    Bandlängd mot mark: 3,20 meter.

    Matchvikt: 38,4 ton utan blad/rivare.

    Frigångshöjd: 613 millimeter.

    Snöbladet: Original flisblad som byggts om av Lennart Edlund.

    D8-historien

    Den första D8:an heter RD8 och lanseras 1935. Den bygger på Caterpillar Seventy-Five och under andra världskriget lanseras militär-D8:an. 1950 stylades D8:an om och D13000-motorn kan nu prestera 150 hästkrafter i dragkroken. Vid denna tid finns det även en Twin D8. Det är två D8:or ihopkopplade i bredd. Det är före den stora D9:an kommer.

    Under 1960-talet kommer de hydrauliska bulldozerbladen på bred front och D8:an erövrar världen. I mitten av 1970-talet finns D8K och den har en 300 hästars Cat D342-motor. Det är en sexcylindrig

    bränsleinsprutad diesel.

    1981 kommer den helt nydesignade D8L med nya banddrivningen. Den här D8:an har en V8-diesel. 2004 kommer D8T med sexcylindrig Cat C15-diesel och det är den senaste i Caterpillars D8-serie.

    Relaterade artiklar

    Till toppen