Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 30 december 2020

    Omställningen till fossilfri drift överskuggar allt

    På entreprenadsidan förändrar coronapandemin ingenting. Det är fortfarande omställningen till fossilfria drivmedel som är det stora.

    Hot: Resursbrist

    Maskinägare som inte har, eller saknar möjligheter att skaka fram, resurser för att vara med i omställningen kan hamna långt på efterkälken.

    Hopp: Viljan att ställa om

    Det är inte många som förnekar att det finns ett stort och växande klimatproblem som blir allt mer akut att hantera. Många företag kämpar redan om att vara bäst på omställningsarbetet – för sin egen skull och för miljöns. Tänk vad som händer när alla gör det – vilken samlad kraft som driver på utvecklingen!

    Utmaning: Många frågetecken

    Det finns flera möjligheter att göra mindre lyckade strategiska val. Hur länge kommer biobränslen att vara ett alternativ? En fråga som rör de gröna näringarna både ur producent- och konsumentperspektiv. Vilken, eller vilka, elspår blir det som gäller i så fall? Vätgas producerad av grön el? Eller någon form av batterilösning? Hur ska distributionsfrågan lösas? Eller ska svaret komma från ovan i form av kontaktledningar över vägarna eller ska laddstationer med superkapacitet ta över efter mackarna? Vem ska ta första steget när det gäller infrastruktur? Ska maskinägare köpa utrustning i väntan på den ska vara på plats eller ska infrastrukturen byggas ut först så att åkare och entreprenörer vet vad som gäller? Kommer det att utvecklas någon branschstandard eller ska man som fordonsköpare bli låst till en viss leverantör och lösning i överskådlig framtid? Här finns så många frågetecken att det är en utmaning att bara försöka lista dem.

     Påfyllning av vätgas för vätgasbilden Hyundai Nexo Premium.
    Påfyllning av vätgas för vätgasbilden Hyundai Nexo Premium. FOTO: Pontus Lundahl/TT

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen