Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 16 april

    Nytt system för vägavgifter på gång

    Om systemet med vägavgifter tas bort måste ett nytt sätt att beskatta lastbilstransporter finnas klart, anser regeringen. Det behöver inte bli dåligt för branschen, menar John Woxström, jurist på Sveriges Åkeriföretag.

     Vägavgift ska betalas för alla lastbilar och lastbilsekipage med en totalvikt på minst 12 ton och som uteslutande är avsedda för godstransport på väg.
    Vägavgift ska betalas för alla lastbilar och lastbilsekipage med en totalvikt på minst 12 ton och som uteslutande är avsedda för godstransport på väg. FOTO: Mostphotos

    Det nya systemet ska ersätta statens intäkter från den nuvarande eurovinjettavgiften om den tas bort. Men det ska inte innebära höjd beskattning eller avgifter för godstransporter på väg är regeringens mål. Systemet ska också bidra till att miljö- och klimatmålen nås samt se till att kontrollen av yrkestrafikens regelefterlevnand blir bättre.

    Utredningen, som ska vara klar i september nästa år, ska också ta hänsyn till ”Sveriges olika geografiska förutsättningar och främja näringslivets hållbara omställning och konkurrenskraft”.

    John Woxström är jurist på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Han tror att ryggmärgsreflexen hos många åkare blir ”inte en skatt till”. Men enligt honom behöver förändringen inte bli en försämring.

    – Den här frågan har ju poppat upp under årens lopp. Så det är jättebra att man nu gör en ordentlig analys. Och den behöver inte leda till ökade kostnader för åkerierna.

    Men då får resultatet inte bli något som missgynnar svenska åkare som kör i Sverige.

    – Det är inte acceptabelt.

    Den får inte heller innebära att de kilometerräknare som tidigare fanns i tunga fordon ska återinföras:

    – Om systemet ska bygga på körd sträcka måste det till modern teknik som inte ger möjlighet till manipulation, säger John Woxström.

    Motorbranschens riksförbund, MRF, är också positiva till utredningen. ”Ett sådant system kan öka möjligheterna att utveckla godstransporter på väg på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt”, skriver organisationen i ett pressmeddelande, samtidigt som man understryker att avsikten inte är att ”sammantaget höja beskattningen eller avgiftsuttaget för godstransporter på väg”.

    Relaterade artiklar

    Till toppen