Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 oktober

    Nya teleskoplastare från Manitou

    Manitou har tagit fram två nya teleskoplastare med 7,6 respektive 9,65 meters lyfthöjd. Här är veckans entreprenadnyheter!

    FOTO: Manitou

    Nya teleskoplastare från Manitou

    Den franska maskintillverkaren Manitou två nya teleskoplastare, MLT 841 och MLT 1041. Båda maskinerna har samma motor, en fyrclindrig steg V-motor på 141 hästkrafter från Yanmar, som uppges vara 11 procent mer bränslesnål jämfört tidigare modeller som haft Deutzmotorer. Lyftkapaciteten är densamma, 4,1 ton men för den mindre modellen är lyfthöjden 7,6 meter och räckvidden 4,45 meter. För den större är motsvarande siffror 9,65 respektive 6,5 meter.

    FOTO: John Deere

    Nytt skördaraggregat från John Deere

    JD:s nya skördaraggregat H424 ersätter H414. Den nya modellen ska enligt tillverkaren ha förbättrad produktivitet och hållbarhet, längre drifttid och förenklat underhåll. Tiltvinkeln bakåt har också utökats. Maximal fälldiameter är 62 centimeter.

    FOTO: Mercedes

    … och från Kesla

    Kesla 14 RH är anpassad för traktorer upp till fem ton och arbete i gallringsskog där diametern är under 25 centimeter. Tre knivar sköter kvistningen och enligt tillverkaren så gör den relativt korta ramen att även krokiga lövträd kan hanteras utan problem.

    FOTO: Mostphotos

    Vätgaslastbil för långa transporter

    Mercedes-Benz har presenterat en ny bränslecellslastbil, GenH2 Truck, som ska klara av att köra upptill 100 mil på en laddning. Den kommer att väga 40 ton och ha en lastkapacitet på 25 ton. Tillverkaren räknar med att de första kundtesterna kommer att ske 2023 och att den ska finnas på marknaden någongång efter 2025.

    Ny standard för grävmaskinsfästen

    Rototilt och Steelwrist har tagit fram en ny standard så att det ska gå att kombinera maskinfästen, tiltrotatorer och redskap från alla tillverkare som ingår. Systemet är döpt till ”Open-S” och bygger på den standard Maskinleverantörerna tog fram 2006 plus att nu ingår också positionerna för olje- och elkopplingar.

    ”Öppenheten är själva poängen. Alla seriösa aktörer som tror på nyttan med en gemensam standard är välkomna. Vi för redan samtal med fler tillverkare som vill ingå i standarden”, säger Stefan Stockhaus, VD för Steelwrist i ett pressmeddelande.

    Läs mer: Scania släpper värstingmotorLäs också: Magnus Karlberg om Luleåuniversitetets självkörande vision

    Relaterade artiklar

    Till toppen