Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 25 juli 2017

    Nya modeller från Volvo BM stoppades

    Bristande lönsamhet fick Volvo att dra i handbromsen för sin traktortillverkning. ATL har gått igenom hur de nya modellerna från Volvo BM kunde ha blivit - om de hade fått komma ut på marknaden på 1980-talet.

     En del av idéerna från L77-planen kom i produktion när Volvo BM Valmet 2005 och 2105 togs fram till 1985. Bland annat framaxeln från ZF var en del i L77-planen.
    Bild 1/7 En del av idéerna från L77-planen kom i produktion när Volvo BM Valmet 2005 och 2105 togs fram till 1985. Bland annat framaxeln från ZF var en del i L77-planen. FOTO: Niklas Larsson
     Volvo BM Valmet 05-serien presenterades 1982. Då tillverkades traktorerna i Finland men hytten gjordes i fabriken i svenska Hallsberg.
    Bild 2/7 Volvo BM Valmet 05-serien presenterades 1982. Då tillverkades traktorerna i Finland men hytten gjordes i fabriken i svenska Hallsberg. FOTO: Niklas Larsson
     På Elmia visades Olssons i Ellös vision om hur en Volvo BM kunde ha sett ut om de fortsatt med traktortillverkningen.
    Bild 3/7 På Elmia visades Olssons i Ellös vision om hur en Volvo BM kunde ha sett ut om de fortsatt med traktortillverkningen. FOTO: Hans Dahlgren
     Mer av Olssons i Ellös vision om Volvo BM.
    Bild 4/7 Mer av Olssons i Ellös vision om Volvo BM. FOTO: Hans Dahlgren
     Olssons i Ellös vision om Volvo BM.
    Bild 5/7 Olssons i Ellös vision om Volvo BM. FOTO: Hans Dahlgren
     Olssons i Ellös vision om Volvo BM.
    Bild 6/7 Olssons i Ellös vision om Volvo BM. FOTO: Hans Dahlgren
     Olssons i Ellös vision om Volvo BM.
    Bild 7/7 Olssons i Ellös vision om Volvo BM. FOTO: Hans Dahlgren
     SE MER I BILDSPEL. Så här tror Olssons i Ellös att en Volvo BM kunde ha sett ut om de fortsatt tillverka traktorer.
    SE MER I BILDSPEL. Så här tror Olssons i Ellös att en Volvo BM kunde ha sett ut om de fortsatt tillverka traktorer. FOTO: Kenneth Fransson/ TraktorPower

    För 35 år sedan, sommaren 1982, var det världspremiär för den nya nordiska traktorn. På traktorernas dekaler stod det Volvo BM Valmet och fyra nyutvecklade modeller i 05-serien visades på Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna.

    Eskilstuna hade varit basen för Munktells, Bolinder-Munktells och Volvo BMs traktortillverkning sedan 1913. När beskedet om att lägga ned traktortillverkningen kom under år 1979 hamnade många i chock. Istället för att göra helsvenska traktorer skulle traktorerna monteras i finska fabriker.

     Som en nödlösning tog återförsäljaren Kuiken i Holland fram en egen hydrostatisk fyrhjulsdrift till de populära T650 och T700 modellerna. Volvo BM hade ingen egen.
    Som en nödlösning tog återförsäljaren Kuiken i Holland fram en egen hydrostatisk fyrhjulsdrift till de populära T650 och T700 modellerna. Volvo BM hade ingen egen. FOTO: Niklas Larsson

    Ingen lysande ekonomi

    Med tiden förstod de insatta att tillverkningen i Eskilstuna skulle fasas ut och att Valmet var det företag som skulle ta över traktorn. År 1986 stod det bara Valmet på dekalerna.

    Anledningen till att Volvo ville fasa ut och senare avsluta traktortillverkningen var att ekonomin inte var särskilt lysande.

     År 1974 reste Volvos chef PG Gyllenhammar till USA för att träffa ledningen för International-Harvester. Samarbetet ledde fram till några mindre modeller som inte blev så populära.
    År 1974 reste Volvos chef PG Gyllenhammar till USA för att träffa ledningen för International-Harvester. Samarbetet ledde fram till några mindre modeller som inte blev så populära. FOTO: Niklas Larsson

    Det var dyrt att ta fram nya modeller på egen hand och samarbeten med andra tillverkare hade prövats under 1970-talet. International-Harvester stod för basen i de mindre modellerna under flera år.

    Men Valmet blev till sist den partner man valde att lämna över hela affären till. ATL har varit i kontakt med PG Gyllenhammar, som under den här tiden var chef för Volvo: Han gav följande svar på vår fråga om varför Volvo inte ville satsa vidare på egen hand: ”Anledningen var att traktorerna inte gav vinst”.

     Två prototyper hann tas fram av Volvo BM innan Volvo beslutade lägga ned traktorn. Det här är 2404. En utvecklad T 650 med mekanisk fyrhjulsdrift.
    Två prototyper hann tas fram av Volvo BM innan Volvo beslutade lägga ned traktorn. Det här är 2404. En utvecklad T 650 med mekanisk fyrhjulsdrift. FOTO: Niklas Larsson

    Nya modeller

    Ett mindre trauma uppstod i den svenska lantbrukssjälen när Volvo inte längre ville vara med och ta fram svenska traktorer för det svenska lantbruket. Men så sent som 1977 tog Volvo BM fram en utredning som om den hade slagit igenom hade mynnat ut i nya modeller under 1980-talet.

    Olssons i Ellös har tagit fasta på det stora intresse som Volvo BM traktorer fortfarande framkallar och under 2016 arbetade man fram en idé om hur de tror att traktorn kunde ha sett ut om en ny modell tagits fram.

     Konstruktörerna påbörjade arbetet med prototypen till 2404. I hytten känns mycket igen från en T650 och växelspaken finns i mitten på golvet.
    Konstruktörerna påbörjade arbetet med prototypen till 2404. I hytten känns mycket igen från en T650 och växelspaken finns i mitten på golvet. FOTO: Niklas Larsson

    Men Volvo BM hade färdiga planer på hur de nya traktorerna skulle ha sett ut.

    Två prototyper togs också fram och de finns kvar idag. ATL har facit på hur alla de nya modellerna från Volvo BM kunde ha blivit om de hade fått komma ut på marknaden på 1980-talet.

    LÄS MER: Tonåringarnas idé sparar tid och bränsleLÄS MER: Läget för vallskörden ljusnarLÄS MER: Så lurade han ogräsetLÄS MER: Folke 86 – en klippa i vallskördenLÄS MER: Mer pengar att tjäna på biogrödor

     När Volvo beslutat att fasa ut sin traktortillverkning togs två prototyper om hand av en konstruktör. Där var de hemliga tills det kom fram i dagen att de fanns kvar.
    När Volvo beslutat att fasa ut sin traktortillverkning togs två prototyper om hand av en konstruktör. Där var de hemliga tills det kom fram i dagen att de fanns kvar. FOTO: Niklas Larsson

    Volvo BMs produktplanering 1978

    Produktfamilj A

    Motor: D 39 med 55 hästkrafter respektive D 39 med 67 hästkrafter

    Transmission: IH

    Hydraul: IH

    Hytt: Volvo BM

    Styraxel: 4WD – ZF. 2WD – Volvo BM

    I produktfamilj A skulle framaxeln från IH-Kimco ersättas med en ZF-axel.

    Produktfamilj B

    Motorer:

    D 42. 80 hästkrafter DIN (Volvo BM 2404)

    TD 42. 100 hästkrafter DIN (Volvo BM 2454)

    TD 60. 125 hästkrafter DIN

    Transmission: Volvo BM

    Hydraul: Volvo BM

    Hytt: Volvo BM

    Styraxel: 4WD – ZF. 2WD – Volvo BM

    Produktfamilj C

    Motorer:

    D 70. 150 hästkrafter DIN

    TD 70. 180 hästkrafter DIN

    Transmission: ZF

    Hydraul: ZF

    Hytt: Volvo BM

    Styraxel: 4WD – ZF. 2WD – Volvo BM

    Produktfamilj D

    Motor: TD 100. 240 hästkrafter DIN

    Transmission: Volvo BM

    Hydraul: Volvo BM

    Hytt: Volvo BM

    Styraxel: Fyra lika stora hjul – Volvo BM axlar

    Årsvolym: cirka 200 stycken

    Fakta:

    Traktorn med D 42 motor och 80 hästkrafter spåddes bli mest tillverkade modell, med 2 600 enheter per år. Den planerade produktutvecklingen av denna modell mynnade ut i två prototyper 1979. Volvo BM 2404 och 2454. De hade D 45 och TD 45 motorer med 78 respektive 95 hästkrafter.

    Det maximala motorvarvet sänktes vilket gjorde att vridmomentet blev bättre vid arbetsvarv. De bägge prototyperna finns i fullt fungerande skick och har använts på två gårdar som vanliga jordbrukstraktorer.

    I dag finns 2454 i Danmark, köpt av en samlare som renoverat den. Hade Volvo BM fortsatt med sin traktortillverkning hade 2404 och 2454 kommit ut på marknaden 1980.

    Relaterade artiklar

    Till toppen