Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 oktober 2017

    Nu kommer gaslastbilarna!

    Volvo visade i veckan sina första gaslastbilar med en helt ny teknik. De är både effektivare och ger mindre koldioxidutsläpp, jämfört med konkurrenternas bilar, menar Volvo.

     De nya bilarna drog till sig en hel del intresse när de visades för första gången i veckan.
    De nya bilarna drog till sig en hel del intresse när de visades för första gången i veckan. FOTO: Volvo

    Volvo har satt ner foten och pekat ut flytande naturgas, Liquid Natural Gas, LNG, som framtidens drivmedel för tunga transporter. Det är det enda energislag som idag kan få ner utsläppen i högre grad för tunga långväga transporter.

    Med fossil gas som drivmedel i de nya fordonen sjunker utsläppen av koldioxid runt 20 procent. Med biogas i tanken kan de sjunka med 100 procent. Volvo poängterar att hela marknaden är beroende av politiska beslut.

    – Gaspriset styrs mycket av skattesatser från politiker. Vi är duktiga på biogas i Sverige. Förra året hade vi 74 procents biogasinblandning i pumpgasen. Men det gör att gasen är väldigt dyr. I Spanien och Holland, där man använder fossil LNG, är gas väldigt billigt. Och då blir det en fördelaktig affär, berättar Tobias Bergman, projektledare alternativa bränslen på Volvo.

    Går på motorväg

    Den stora volymmarknaden för lastbilar i Europa är 40 tons semitrailrar som går på motorväg. Och det är det segmentet Volvo riktar in sig på till att börja med.

    – Det handlar om välasfalterad väg utan för mycket potthål. Där kvalar inte timmerbilar in. De kvalificerar vi som Rough Condition (tuffa omständigheter), och det är dessa bilar inte godkända för än, säger Tobias Bergman.

    Volvo är en av världens största tillverkare av tunga dieselmotorer upp till 16 liter. Motorerna används i en mängd arbetsmaskiner. Frågan är om gastekniken kommer att föras över även till dessa?

    Det beror på, menar Tobias Bergman. Motorn ska helst gå utan för stora skillnader i kraftuttag och skulle därför fungera bra även i elgeneratorer och marina applikationer. För hjullastare, som ofta ändrar riktning, är det mera tveksamt.

    Utvidga effektspannet

    Volvo planerar att utvidga effektspannet uppåt för 13-liters gasmotorerna.

    Gasbilarna kommer ut på marknaden under våren 2018 för modellerna FH LNG och FM LNG.

    Relaterade artiklar

    Till toppen