Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 25 september

    Notan för vägunderhåll 40 procent dyrare än avtalat

    Riksrevisionen riktar kritik mot Trafikverket då kostnaderna för bas- och driftunderhåll av vägarna har skenat i väg i jämförelse med vad som först upphandlats.

    Enligt myndigheten blir kostnaden för det underhåll som görs på det statliga vägnätet i genomsnitt 40 procent högre än vad som först upphandlats.

     Trafikverket menar att anledningen till att kostnaderna skenar är på grund av oförutsedda händelser som till exempel en snörik vinter. Arkivbild.
    Trafikverket menar att anledningen till att kostnaderna skenar är på grund av oförutsedda händelser som till exempel en snörik vinter. Arkivbild. FOTO: Shutterstock/TT

    Som ATL tidigare skrivit om sprack flera kommuners budgetar på grund av dyr snöröjning under vintern 2018. I många fall var pengarna för 2018 års vinterväghållning slut redan i oktober och flera kommuner redovisade miljonförluster.

    Nu visar en ny rapport från Riksrevisionen att kostnaderna har skenat i väg på Trafikverket och att kostnaderna för underhållet av statliga vägar i snitt blir 40 procent dyrare än det som först har upphandlats.

    Obalanserad budgivning

    Prisökningen beror bland annat på obalanserad budgivning, menar revisionen. Det innebär att entreprenören räknar med att underhållet kommer att bli större än vad som angivits i upphandlingen, men ändå lägger ett lågt bud för att vinna upphandlingen.

    – De måste bli bättre på att i förväg uppskatta vad som behöver ingå i ett kontrakt och hur mycket olika tjänster verkligen kommer att kosta, säger Erik Trollius, projektledare för Riksrevisionens granskning, till SVT.

    Varierar stort mellan entreprenörer

    Rapporten visar även att kostnadsökningarna varierar stort mellan olika entreprenörer, liksom beroende på var i landet som upphandlingarna har skett.

    – Vi hade inte förväntat oss att det skulle vara i den här omfattningen, säger Erik Trollius.

    Trafikverket: ”Vi behöver säkert bli lite bättre”

    På Trafikverket menar man att oförutsedda händelser, som till exempel en snörik vinter, kan vara en anledning till att priserna skenar i väg. Samtidigt erkänner myndigheten att de kan bli bättre.

    – Vi behöver säkert bli lite bättre på de delar som är beräkningsbara. Vi har jobbat med det de senaste åren, men kan bli bättre. Vi jobbar också på att bli bättre med att följa upp kontrakt så vi vet exakt vad som kostar och inte, säger Ulrika Honauer, avdelningschef på Trafikverket till SVT.

    Relaterade artiklar

    Till toppen