Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 november

    Norrman förlorar jobbet till självkörande lastbil

    Norrmannen Torbjørn Engene blir snart historisk. Till sommaren blir han den första i Europa som förlorar sitt jobb till en självkörande lastbil.

     Volvo har testat en självkörande dragbil i en hamnterminal i Göteborg.
    Volvo har testat en självkörande dragbil i en hamnterminal i Göteborg. FOTO: Volvo

    I 15 år har Torbjørn Engene kört åt Brønnøy Kalk i Norge. Men till sommaren får han hitta andra uppdrag till sina åtta Mercedeslastbilar som i dag kör kalksten från brottet till krossverket.

    Då kommer självkörande Volvolastbilar att ta över uppgiften. Vilket också innebär att lastbilstillverkaren börjar konkurrera med sina egna kunder om körningar, då Torbjørn Engene har åtta Volvolastbilar i sin lastbilsflotta.

    – Jag trodde aldrig att detta skulle bli verklighet. Och i alla fall inte att det var Volvo själva som skulle ta uppdraget, säger Torbjørn Engene till den norska branschtidningen Anlegg&Transport.

     Volvo testar helt elektrifierad och autonom drift i ett stenbrott utanför Göteborg. Där transporterar dessa förarlösa fordon bergsmassorna.
    Volvo testar helt elektrifierad och autonom drift i ett stenbrott utanför Göteborg. Där transporterar dessa förarlösa fordon bergsmassorna. FOTO: Volvo

    Volvo har också byggt en pilotanläggning i ett stenbrott utanför Göteborg. Där har en helt elektrifierad och autonom drift testats. Operatörskostnaderna minskade med 40 procent och koldioxidutsläppen med 98 procent, enligt Ny Teknik.

    Det kommer att dröja innan det rullar självkörande fordon av den här storleken på våra vägar. Men på avgränsade områden kommer de av allt att döma bli vanligare. Även massa och timmer kan lämpa sig för den här typen av uppgifter.

    På en skogsteknisk konferens i Sigtuna nyligen var frågor kring automation och fjärrstyrning återkommande. Kanske kommer skogsbruket att gå från få men stora maskiner till fler men små. Utbytbara batteripack kanske ersätter dieseltankar. Maskinförarna kanske ersätts av kameror som ger information till datorer som tar fordonet förbi alla hinder och även lastar på och av automatiskt.

     Volvo testar helt elektrifierad och autonom drift i ett stenbrott utanför Göteborg. Där transporterar dessa förarlösa fordon bergsmassorna.
    Volvo testar helt elektrifierad och autonom drift i ett stenbrott utanför Göteborg. Där transporterar dessa förarlösa fordon bergsmassorna. FOTO: Skogforsk

    Diesel vs El

    Olle Gelin, forskare på Skogfors, har räknat på diesel kontra el. Om en skördare går åtta timmar om dagen i 250 dagar per år, ligger bränslekostnaden på 474 000 kronor per år om dieseln kostar 15 kronor per liter. Årsförbrukningen för en skotare kostar 384 000 kronor. En eldriven skördare som förbrukar lika mycket energi skulle med en elkostnad på 1 krona per kilowattimme kosta 140 000 kronor på årsbasis. En skotare 112 500 kronor.

    Det innebär en besparing på 334 000 kronor per år för varje skördare och 272 000 kronor för varje skotare.

    Sedan tillkommer andra faktorer. En eldriven maskin kostar mindre i service och underhåll på grund av färre rörliga delar, men en kostnad för batterierna tillkommer. Olle Gelin har uppskattat den till omkring 1,2 miljoner kronor. Ännu finns ingen på marknaden och såvitt känt finns det inte någon prototyp på gång.

     AXL är Scanias eldrivna och självkörande konceptlastbil.
    AXL är Scanias eldrivna och självkörande konceptlastbil. FOTO: Scania

    Fjärrstyrd i drift

    Men det rullar en fjärrstyrd dieseldriven skotare i Skogforsks regi. Föraren kör med skärmar och VR-glasögon, över wifi-nät från en operatörstation. Man har även börjat titta på ett pilotprojekt för att testa hur olika lösningar med utbytbara batteripack kan se ut.

    Exakt hur stora besparingar ett sådant teknikskifte innebär är svårt att säga. Men eftersom elektrifiering och automatisering växeldrar åt varandra går det nog räkna bort många förarlöner. Då gör det inte så mycket om produktiviteten blir lägre så länge lönsamheten blir högre, som en skogsentreprenör uttryckte det under konferensen i Sigtuna.

    Vad som än händer när det gäller självkörande fordon i framtiden är en sak klar. Volvo har förlorat en kund i Norge. För Torbjørn Engene tänker nu sälja de åtta Volvolastbilar som ingår i hans 45 fordon stora lastbilsflotta.

    – Jag vill och kan inte ha bilar från en tillverkare som tar jobben ifrån mig, säger han till Anlegg&Transport.

    Relaterade artiklar

    Till toppen