Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 2 december 2020

    Vill förlänga giltighetstiden för YKB: ”Brådskande”

    Ett beslut om en ny förlängning av giltighetstiderna för yrkeskompetensbevis (YKB) kan dröja ytterligare 1,5 månad. Diskussionerna pågår på EU-nivå, men handläggningen tar tid.

     Från utbildarnas sida har man efterlyst möjlighet att utföra en större del av YKB-utbildningen på distans – idag tillåter lagstiftningen att 12 av 35 timmar görs på distans.
    Från utbildarnas sida har man efterlyst möjlighet att utföra en större del av YKB-utbildningen på distans – idag tillåter lagstiftningen att 12 av 35 timmar görs på distans. FOTO: Mostphotos

    Som ATL berättat tidigare har utbildare ställt in kurser för förnyelse av yrkeskompetensbevis (YKB) efter de senaste restriktionerna som kraftigt begränsar antalet deltagare. Även företag som köper utbildningar till sina chaufförer har avbokat utbildningar.

    På fredagen gick tiden ut för EU-ländernas regeringar att komma in med synpunkter på en uppdatering av den så kallade Omnibusförordningen. Den antogs i våras men var tidsbegränsad och börjar nu fasas ut. Det var den som bland annat förlängde giltighetstiden för YKB som löpte ut mellan 1 februari och 31 augusti i år.

    – Vi har varit tydliga med att vi ser ett ganska brådskande behov. Men kommissionen har ju sina processer innan de kan lägga fram ett färdigt förslag. Tidigast om ett par veckor tror jag vi ser ett förslag från kommissionen, säger Niklas da Silva, transportråd på den svenska regeringens representation i Bryssel.

     Niklas da Silva, transportråd.
    Niklas da Silva, transportråd. FOTO: Okänt

    Löper ut på tisdag

    Frågan om YKB är bara en del av Omnibusförordningen. Olika länder har olika behov beroende på hur åtgärderna kring pandemin ser ut i de olika medlemsländerna.

    När ett färdigt förslag från kommissionen finns, tar det ytterligare tid.

    – Det här är ju ett ordinarie beslutsfattande, så både rådet och parlamentet är medbeslutare. I våras rundade vi alla hörn vi kunde, och från att förslaget var antaget så tog det nog ungefär 1,5 månad. Men man får nog i alla fall räkna med en månad.

    Från utbildarnas sida har man efterlyst möjlighet att utföra en större del av YKB-utbildningen på distans. Idag tillåter lagstiftningen att 12 av 35 timmar görs på distans, men efterlyser utökade möjligheter. Det är också något som regeringen påpekat.

    – Vi har skickat in det som ett identifierat behov till kommissionen, så det är absolut något som finns med, säger Sofie Mååg, departementssekreterare på infrastrukturdepartementet.

    I våras innan EU-beslutet kom hann den svenska regeringen få igenom en lag som möjliggjorde en förlängning av giltighetstiden för YKB på upp till sex månader. Lagen var tidsbegränsad och löper ut på tisdag.

    Om en sådan lag kan vara aktuell igen är svårt att få ett rakt svar på, men allt tyder på att regeringen förbereder åtgärder om ett EU-beslut dröjer eller inte skulle bidra till att lösa situationen i Sverige.

    ”Regeringen driver frågan och är beredd att vidta ytterligare åtgärder, om så skulle vara nödvändigt. Vi är angelägna om att hitta en lösning”, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare Lovisa Alm i ett mejl.

    LÄS OCKSÅ: YKB drabbas av restriktioner – kurser ställs inLÄS OCKSÅ: Åkerierna drabbas av inställda YKB-kurser

    Regler för YKB

    EU-kravet på yrkeskompetensbevis infördes i Sverige 2015 (persontransporter) och 2016 (godstransporter) och de är giltiga i fem år. Eftersom de chaufförer som jobbat tidigare i branschen tog sina YKB dessa år, under en ganska kort tidsperiod, är det många YKB som giltighetstiden löper ut för den kommande tiden.

    Enligt Transportstyrelsen är det under december månad i år 2 600 YKB. Under nästa år är det över 100 000 YKB som ska utfärdas, både inom gods- och persontransport. Ett normalår utfärdas 15 000-18 000 YKB.

    I våras tog EU beslut om en förordning, Omnibusförordningen, som hanterar transportfrågor som påverkas under pandemin. Men tidsperioden för den börjar löpa ut. Bland annat förlängdes giltighetstiden bara för YKB som gick ut mellan 1 februari och 31 augusti i år.

    När inte utbildningarna för förnyelse kan hållas riskerar det att chaufförer inte längre kan utföra sina jobb, eftersom de då inte får köra i yrkestrafik.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen