Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 4 februari

    Nästan alla nyckellösa fordon kunde låsas upp i stöldtest

    Bara tre av 237 bilmodeller klarade av ett nytt stöldtest av nyckellösa system i fordon.

     Bara tre av de 237 testade nyckellösa systemen klarade testet utan att visa säkerhetsbrister.
    Bara tre av de 237 testade nyckellösa systemen klarade testet utan att visa säkerhetsbrister. FOTO: Mostphotos

    I dag har många personbilar och fordon så kallade nyckellösa system. Föraren har med sig en liten enhet som kan låsa upp fordonet men också starta det – utan att behöva vrida om någon nyckel.

    Tjuvar har dock hittat flera sätt att utnyttja de nyckellösa enheterna. Till exempel går det att snappa upp enheternas signaler och såväl förstärka som kopiera signalen till sina egna enheter.

    99 procent visade säkerhetsbrister

    Nu har den tyska bilorganisationen Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, ADAC, gjort stöldtester på 237 bilar av olika märken. 99 procent av fordonen visade någon form av säkerhetsbrist och 230 av dem gick att låsa upp och starta genom att kopiera nyckelenhetens signal. Fyra modeller gick att antingen låsa upp eller starta.

    Endast tre modeller klarade av testerna och kunde inte låsas upp. Dessa var alla av bilmärket Jaguar Land Rover. Modellerna som klarade testen var Land Rover Discovery, Land Rover Range Rover och Jaguars elbil i-Pace.

    Billig elektronisk utrustning

    Enligt ADAC krävs det inte mycket för att en utomstående ska kunna tillgripa sig fordonen. De flesta bilarna kan öppnas med billig elektronisk utrustning som enkelt kan köpas på nätet.

    Tillverkarna inte förvånade

    Men det verkar inte som om ADAC:s test påverkat tillverkarna.

    – För att klara det här testet måste tillverkarna sluta erbjuda nyckellösa system, vilket går på tvärs mot vad våra kunder vill ha. Det är inte oss tillverkare man borde fokusera på, utan mer på personerna som har de elektroniska enheterna, säger en talesperson för Ford till CNN.

    Nissan, Honda och Hyundai meddelar dock att de är medvetna om den här typen av attacker och konstant arbetar med att göra sina fordon säkrare.

    En talesperson för Volvo påpekar att den här typen av stölder är högst ovanliga, men tillägger att de jobbar med att förbättra tekniken i sina fordon kontinuerligt.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen