Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 31 mars

    Motormännen: Satsa mer på HVO

    Konsumentorganisationen Motormännen vill att Sverige ska satsa mer på biobränslen som HVO-100.

     Carl-Erik Stjernval är hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.
    Carl-Erik Stjernval är hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. FOTO: Motormännen/Rolf Segerstedt

    Motormännen menar att Sverige måste tydligare befästa sin position som föregångsland i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Samtidigt menar de att bilister i Sverige måste få en chans att ställa om efter sina egna förutsättningar. Där lyfter organisationen upp HVO och att bränslet går att använda i dieselbilar som redan rullar på de svenska vägarna.

    ”HVO är unikt eftersom det går att använda i vanliga dieselbilar. Om råvaran dessutom är hållbar kommer det att kunna bli ett bränsle som vi ser på bensinstationerna under lång tid framöver”, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund i ett pressmeddelande.

    Bonus Malus och fler bilmärken

    Motormännen efterlyser bland annat att bilbranschen måste våga ta steget och godkänna HVO100 i alla dieselbilar då i nuläget är flera märken som inte gjort det. Vidare menar man även att HVO-godkända bilar ska vara undantag för den nyligen införda malus-skatten, ett undantag som i dag bara gäller etanolbilar.

    Tillverkare som godkänt HVO

    Idag är HVO-100 ett godkänt drivmedel i Citroën, Peugeot, DS, Nissan och Renault. Andra märken har enbart godkänt enstaka modeller. Alla dieselbilar kan köra på diesel med en inblandning på ungefär 50 procent HVO så länge ett sådant bränsle uppfyller EN590-standarden.

    Källa: Motormännen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen