Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 januari

    Modellen som har en tredjedel av pickupmarknaden

    Försäljningen av pickuper slog rekord 2017 efter att ha ökat under flera år.

     Renaults nya Alaskan kommer in sent på den svenska marknaden. Just när Bonus-Malus kommer att slå ut stora delar av pickupförsäljningen.
    Renaults nya Alaskan kommer in sent på den svenska marknaden. Just när Bonus-Malus kommer att slå ut stora delar av pickupförsäljningen.

    Pickupen tar marknadsandelar. Förra året såldes nästan 8 000 bilar av de fem största märkena, enligt statistik från branschorganisationen BilSweden.

    – Den stora ökningen är hantverkare som vill ha en kombinerad arbets- och familjebil. Man ersätter personbilen med en pickup, säger Jan Leborg, som säljer Ford Ranger på Upplands Motor i Sollentuna.

    Sedan 2014 är försäljningsökningen 40 procent och har de senaste åren drivits av rot- och rutavdrag vilket skapat en god konjunktur för hantverkare. Under det senaste året har även nybyggnation av bostäder hållit efterfrågan uppe.

    Men det är inte hela förklaringen. Allt fler ersätter den traditionella personbilen med en pickup. Då utrustas den ofta med dubbelhytt så att ungarna får plats och flaket får en kåpa.

    – Det är även mycket hästfolk som drar sitt hästsläp med pickupen, säger Jan Leborg.

    V6:an lockar

    Marknadsledande är Volkswagen Amarok som kom 2011. De två senaste åren har Amaroken dragit ifrån ytterligare. I stort sett var tredje pickup som säljs i Sverige är en Amarok.

    – V6:an är väldigt populär. Det är den enda bilen i segmentet som har en sexa. Både Toyota och Nissan gick ner i motorstorlek, från sexor till enbart fyror. Vi gick åt andra hållet och har sexor i alla Amarok, även de motorsvaga. Uppenbart gick det hem hos kunderna, säger Dan Andersson, marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

    Bonus-Malus-effekten

    Förutom de fem stora märkena finns det några uppstickare.

    98 exemplar av Renaults nya pickup Alaskan registrerades under 2017. Det är de demobilar som står hos försäljarna inför introduktionen nu i januari. Isuzu D-Max såldes i 563 exemplar och Fiat sålde 308 av sin Fullback.

    Vid halvårsskiftet införs Bonus-Malus, en straffskatt för nyinköpta bränsletörstiga dieselfordon, vilket kommer att slå hårt mot försäljningen. Istället lär de begagnade pickuperna bli mer eftertraktade samtidigt som importen bör öka.

    LÄS OCKSÅ: Därför är VW:s pickup rena guldkalvenLÄS OCKSÅ: Mercedes X – när pickup blir livsstilLÄS OCKSÅ: En rejäl laståsna utan överdriven flärd

    Till toppen