Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 maj

    Missnöjda bilåkare samlas i hela landet

    Initiativtagaren till det så kallade bensinupproret, Jan-Olof "Janne" Berglund, kommer inte att ge sig förrän bensinpriset sänkts rejält. I dag samlas medlemmar runt om i landet för att protestera mot bensinpriset – trots att det är lika dyrt att köra bil i dag som för 30 år sedan.

     Bensinpriset är på tok för högt, tycker många bilägare.
    Bensinpriset är på tok för högt, tycker många bilägare. FOTO: Roald Berit / TT

    De svenska bilåkarna har fått nog. Priset på bensin och diesel är på tok för högt. Det anser i alla fall Janne Berglund och många därtill, för på kort tid har hans initiativ på Facebook, Bensinupproret 2.0, fått fler än 570 000 medlemmar.

    I dag tänker de manifestera sitt missnöje på flera olika platser i landet.

    – Vi har ordnat sammankomster för våra medlemmar där vi ska träffas och lära känna varandra, säger Janne Berglund.

    TT: Men ni vill väl även demonstrera ert missnöje?

    – Ja, det är klart. Just nu har vi 573 000 medlemmar, vilket är otroligt många.

    Inte dyrare nu

    TT: Varför är ni så missnöjda?

    – Därför att det är 64 procents skatt på drivmedel, vilket är på tok för mycket. Vi vill ta bort momsen och energiskatten och i så fall landar priset på cirka tolv kronor per liter.

    Att vilja sänka priset på bensin så pass kraftigt i dessa tider då hotet från klimatförändringen blir allt tydligare är dock kontroversiellt. Dessutom visar beräkningar att det inte är dyrare att köra bil i dag än det var 1990 då priset sprängde femkronorsvallen.

    Om hänsyn tas till inflationen motsvarar dagens pris på cirka 17 kronor litern 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Literpriset har alltså bara stigit 5–6 kronor litern på 30 år. Men under samma tid har bilarnas bensinförbrukning reducerats kraftigt. Enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag endast drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Alltså: att köra sin bil i dag är ungefär lika dyrt (eller billigt) som tidigare, det rekordhöga priset till trots.

    Börjar lyssna

    På frågan varför det – trots detta faktum – ändå mullrar i billeden har Jan-Olof ”Janne” Berglund inget bra svar.

    – Jag kan bara konstatera att många av våra medlemmar har svårt att få det att gå ihop och överleva på grund av det höga priset på bensin och diesel. De behöver handla, åka till arbetet och så vidare. De får det inte att gå ihop, säger han.

    Mot Rosenbad

    I kölvattnet av upproret har dessutom flera politiska partier hakat på för att vädra sitt missnöje över regeringens politik. En genomgång som SvD gjort visar att både Moderaterna och Kristdemokraterna har betalt för eller sponsrat annonser på Facebook där udden riktas mot regeringen som utmålas som om den sviker landsbygden.

    – Det finns tecken på att politikerna har börjat lyssna lite grann. Vi har fått en inbjudan till Riksdagen nästa vecka, men vi kommer inte att ge oss förrän vi har fått igenom alla våra krav. Den 31 maj anordnar vi en demonstration i Stockholm med slutdestination Rosenbad, säger Janne Berglund.

    Fakta: Bensinpriset

    Bensinpriset vid pumpen består av flera delar. Dagspriset på cirka 17 kronor litern för 95-oktanig bensin kan beskrivas enligt följande, ungefärliga belopp:

    Själva produkten kostar i dagsläget närmare fem kronor.

    Bensinbolagens bruttomarginal, påslag, cirka 1:50 kronor.

    Skatter (energiskatt och koldioxidskatt), 6:70 kronor (fast pris, oberoende av produktpriset).

    Moms, en bit över tre kronor.

    Källa: SPBI

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen