Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 24 april

    Minskad orderingång på lastbilar för Volvo

    Lastbilskoncernen Volvos omsättning och resultat första kvartalet var bättre än väntat medan orderingången hamnade under förhandstipsen. Aktien steg på Stockholmsbörsen efter att rapporten för perioden publicerats.

    Volvos rörelseresultat, exklusive omstruktureringskostnader, blev 12 696 miljoner kronor i första kvartalet 2019 (8 297 samma period året innan). Genomsnittet av elva analytikerprognoser som Infront Data sammanställt var 10 190 miljoner. Rörelsemarginalen blev 11,8 procent på justerad bas (9,3). Snittestimatet var här 10,3 procent.

    Även försäljningen överträffade prognoserna. Försäljningen uppgick till 107 208 miljoner kronor för perioden (89 143). Här låg snittestimatet på 98 482 miljoner kronor.

    Nedåt i Nordamerika

    Volvos nettoorderingång på lastbilar, exklusive samriskbolag, var i kvartalet 45 884 enheter, 36 procent färre än samma månader 2018. Snittestimatet enligt Infront Data var en orderingång på 57 227 lastbilar.

    I Nordamerika minskade orderingången med stor 77 procent. Volvo uppger att aktiviteter i Nordamerika har genomförts tillsammans med återförsäljarna för att säkerställa kvaliteten i orderboken, vilket har påverkat orderingången.

     Volvo tror att marknaden för lastbilar i Europa kommer att ligga på 300 000 fordon i år, i USA landar försäljningen på 310 000 fordon i år.
    Volvo tror att marknaden för lastbilar i Europa kommer att ligga på 300 000 fordon i år, i USA landar försäljningen på 310 000 fordon i år. FOTO: Mostphoto

    – Vårt budskap här är att kunderna tar sina leveranser och det fungerar. Vi har en orderbok som är rätt full för 2019 och vi är försiktiga med att öppna upp den för 2020, sade Volvos vd Martin Lundstedt vid en webbsänd presskonferens under onsdagen.

    Orderingången i Europa på tunga och medeltunga lastbilar sjönk med 15 procent.

    Lastbilsmarknaden står fast

    Volvo upprepar sina prognoser för lastbilsmarknaderna i samtliga regioner. I Europa väntas lastbilsmarknaden fortfarande bli 300 000 fordon i år och marknaden i Nordamerika spås liksom tidigare till 310 000 fordon, vilket är en i stort sett oförändrad nivå jämfört med utfallet för 2018.

    Volvo flaggar för att den nordamerikanska marknaden för tunga lastbilar kan visa sig bli bättre än vad bolagets egen marknadsprognos indikerar.

    – Om något känner vi en viss press uppåt när det kommer till den nordamerikanska marknaden, sade Martin Lundstedt.

    Sämre för anläggningsmaskiner

    Volvos orderingång på anläggningsmaskiner sjönk med 7 procent i första kvartalet. Nedgången berodde främst på lägre order i Nordamerika och Europa. I Kina steg orderingången med 8 procent.

    Volvo spår att marknaden för anläggningsmaskiner i Kina kommer att vara mellan oförändrad (0) och 10 procent högre under 2019. Det är en uppjustering från bolagets tidigare prognos om -10 till 0 procent.

     Marknaden för anläggningsmaskiner krymper.
    Marknaden för anläggningsmaskiner krymper. FOTO: Mostphoto

    Volvo gör även en uppjustering av sin bedömning för VCE-marknaden i Sydamerika och spår nu intervallet oförändrad (0) till +10 procent, en justering från tidigare -5 till +5 procent.

    Under första kvartalet ökade Volvos justerade rörelsemarginal till 11,8 procent (9,3). Analytikerna hade räknat med en rörelsemarginal på 10,3 procent för kvartalet, enligt Infront Datas sammanställning.

    Måste förbättras

    Volvos finanschef Jan Ytterberg beskriver första kvartalets rörelsemarginal som ”bra”, men indikerar att det finns ytterligare potential till förbättringar.

    – Vi kan säga mer generellt att vi kan göra fortsatta förbättringar. 11,8 procent är bra, men det finns så klart mer att göra, sade Jan Ytterberg vid onsdagens presskonferens.

    Han hänvisade till möjligheter i alla segment och divisioner.

    Vd Martin Lundstedt tog i sammanhanget också upp att ett område där Volvo kan göra mer är att öka servicepenetrationen, med tillägget att det är ett långsiktigt arbete.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen