Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 17 september

    Miljökrav kan bli dyrt för maskinentreprenören

    Beställare med höga miljökrav innebär en utmaning för maskinentreprenörerna. Speciellt om de väljer att köra eldrivet vilket ofta kostar betydligt mer än motsvarande fordon som drivs på diesel.

     Eldrivna maskiner kan öka kostnaderna mycket för entreprenörer. Dels inköpskostnaden men också stigande elpriser. Arkivbild.
    Eldrivna maskiner kan öka kostnaderna mycket för entreprenörer. Dels inköpskostnaden men också stigande elpriser. Arkivbild. FOTO: Shutterstock/TT

    Maskinen står för omkring 20 till 25 procent av kostnaden för en maskinentreprenör. Övriga tunga poster är drivmedel och förarlön. Men för den entreprenör som köper en maskin som helt eller delvis går på el för att klara av beställarnas miljökrav får räkna med att procentsatsen ökar rejält. Ett inköpspris som är dubbelt så högt som den dieseldrivna motsvarigheten kan bli resultatet.

    Det är heller inte säkert att lägre kostnader för drivmedel och underhåll tar ut det ökade inköpspriset, menar Svante Flodén, ansvarig för teknik och miljö på branschorganisationen Maskinentreprenörerna.

    – Mycket beror på elpriset och hur mycket maskinen förbrukar.

    – Men en entreprenör behöver inte välja elspåret. Det går att köra på förnyelsebara bränslen som HVO också. Fast visst är det fördelar med eldrift i till exempel mycket tätbebyggda områden, utsläppen av sot försvinner till exempel. Och den minskar ju CO2-utsläppen.

    Svårare utanför storstäder

    Eldrivna maskiner innebär också att entreprenören måste brottas med en elinfrastruktur som lämnar mycket att önska på många platser i landet, speciellt utanför stadskärnorna. Men inte ens inne i städerna är det säkert att det går problemfritt.

    – Maskinerna kommer säkert i många fall att kräva trefas och rejäla säkringar. Det är inte säkert att det går att hitta överallt där heller.

    Svante Flodén pekar också på att det är drivmedlet som många beställare tittar på. Det hjälper inte med att entreprenören använder en dieseldriven maskin som med hjälp av till exempel hybriddrift fått ned bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen rejält.

    Nya och dyrare maskiner kan också innebära att nya och mer flexibla affärsmodeller poppar upp tror Svante Flodén.

    – Kanske nya leasingmodeller där entreprenören säger att den här månaden vill jag ha 100 maskintimmar. Nästa månad kanske behovet är 200 timmar och då behövs en maskin till. Entreprenören kanske bara betalar för de utnyttjade timmarna.

    Kostnadsfördelning för maskinentreprenörer

    Maskinenterprenörerna tittar varje månad på hur deras medlemmars kostnader fördelar sig utifrån siffror från SCB.

    För augusti i år fördelade de sig så här:

    Kapitalkostnader: 32,8 procent

    Reparationer: 9,9 procent

    Slitdelar: 4,3 procent

    Drivmedel: 32,6 procent

    Försäkringar: 2,1 procent

    Administration: 11,9 procent

    Däck: 2,8 procent

    Övrigt: 3,6 procent

    Förarlön är inte inkluderad i statistiken.

    Relaterade artiklar

    Till toppen