Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 26 februari

    De vill ha hållbarhet på alla plan

    Linköping.

    I fjol antog Marcussons Entreprenadteknik sitt första värdegrund- & visonsdokument. Men det finns ett fel med den, anser bolagets vd Jonas Marcusson: – Vi borde ha gjort det för fem år sedan, säger han.

     På tio år har Jonas och Robert Marcusson tiofaldigat omsättningen i sitt bolag. Och de har inga tankar på att slå ner på den takten. Men marginalen måste upp är de eniga om.
    På tio år har Jonas och Robert Marcusson tiofaldigat omsättningen i sitt bolag. Och de har inga tankar på att slå ner på den takten. Men marginalen måste upp är de eniga om. FOTO: Mikael Marklund

    Bröderna Jonas och Robert Marcusson är uppväxta på en liten bondgård utanför Kisa. Efter några år som grävmaskinister på ett annat företag kände de att det var läge att köra eget. 2006 såg aktiebolaget Marcussons Entreprenadteknik dagens ljus.

    Sedan har det varit uppåt och framåt som gällt. På tio år har omsättningen tiofaldigats. 2018 var omsättningen över 71 miljoner kronor. 2019 blir den minst 100 miljoner kronor. Bolaget har utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri flera år i rad och har även fått Maskinentreprenörernas Infrastipendium för 2020.

    Vad ligger bakom framgångarna?

    – Mycket arbete och en förstående fru som tar hand om det mesta där hemma, säger Robert Marcusson, som ansvarar för kalkyler och anbud.

    – Sedan har vi inte gjort det själva. Våra medarbetare har verkligen varit med och utvecklat företaget också, säger Jonas Marcusson som är vd för bolaget.

    Värdedokument

    I dag har Marcussons Entreprenadteknik ett 50-tal anställda. De har tillsammans tagit fram det värdedokument som ska ligga till grund för hur alla anställda ska vara mot kunder och varandra. Och nu måste alla som börjar på firman skriva under att de ställer upp på det som står där.

    – Det är vissa som först tackat ja, men sedan läst igenom det i lugn och ro och tackat nej. Vilket sparar oss mycket, säger Jonas Marcusson.

    Mäter bränsleåtgång

    Under punkten ”Vi är kostnadssmarta” står det att alla på bolaget ska tänka på den totala hållbarheten, för både den enskilda individen, samhället och miljön.

    – Det ligger mycket i det Greta Thunberg gör. Vi måste tänka till där, säger Robert Marcusson.

    Därför har bolaget börjat mäta alla anställdas bränsleförbrukning och uppmuntrar dem att köra så optimalt som möjligt.

    Någon belöning som syns i lönekuvertet för den som kör smartast har det dock inte blivit. Ännu.

    – Det är svårt att vikta olika uppdrag mot varandra, men vi får se vad vi kan göra, säger Jonas Marcusson.

    Vill inte ta merkostnaden

    Men det måste vara ekonomiskt hållbart också. Därför är HVO inte ett alternativ.

    – Vi vill köra på HVO. Men då måste vi också få betalt för merkostnaden, säger Jonas Marcusson.

    Bränslekostnaden är en stor utgiftspost för bolaget som ständigt blir större. Men det finns också annat som slår på sista raden. Bland annat har ökade krav på schakttippar har gjort att tippavgifterna ökat rejält.

    – De har nog stigit med 20 till 30 procent senaste åren, för oss innebär det kanske en halv miljon kronor på ett jobb.

     De första maskinerna rullade in i bolagets nya lokaler vid årsskiftet. I grannfastigheten som också ägs av bröderna Jonas och Robert Marcusson håller Cats återförsäljare att flytta in.
    De första maskinerna rullade in i bolagets nya lokaler vid årsskiftet. I grannfastigheten som också ägs av bröderna Jonas och Robert Marcusson håller Cats återförsäljare att flytta in. FOTO: Mikael Marklund

    De ökade kostnaderna är en delförklaring till varför marginalerna inte stigit i samma takt som omsättningen.

    – Sedan är det så att tillväxt kostar pengar också, säger Jonas Marcusson.

    – Dessutom har vi bytt ut i princip hela fordonsflottan under de senaste två åren.

    De senaste årens ständigt ökande antal uppdrag har också satt press på den egna organisationen.

    – Det har varit ett hårt tryck på arbetsledarna som gjort att vi tappat när det gäller effektivitet, säger Robert Marcusson.

    Hoppas på Ostlänksjobb

    Men de har inga tankar på att slå ner på takten för det.

    – Omsättningen måste växa med 10 till 15 procent per år bara för att vi ska klara inflationen och alla ökande kostnader. Samtidigt som marginalen måste upp.

    En förhoppning är att få ett antal kringprojekt kopplade till Ostlänken. Den nya stambanan mellan Stockholm och Linköping, med en dubbelspårig järnväg som ska tillåta hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, innebär att många nya vägar och gator måste byggas samt att ett antal fastigheter måste flyttas.

    Nytt rekord i år

    – Det handlar om att sprida riskerna. I dag är våra kunder främst de största regionala bygg- och fastighetsbolagen samt Linköpings kommun.

    Det finns en plan i skrivbordslådan för hur bolaget ska agera om konjunkturerna går åt fel håll. Men allt talar för att den inte kommer att behövas sättas i verket närmaste tiden.

    – Tvärtom. Vi kommer att slå nytt omsättningsrekord i år också, säger Robert Marcusson.

    Maskinparken:

    3 krok/kranbilar

    2 lastväxlarbilar

    3 tippbilar

    15 grävmaskiner

    8 bandmaskiner (3,5 – 35 ton)

    7 hjulmaskiner (5 – 20 ton)

    5 hjullastare (5-15 ton)

    Företaget i siffror:

    Nettoomsättning (mkr)

    2018: 71,1

    2017: 47,2

    2016: 32,7

    2015: 23,5

    2014: 16,2

    Rörelseresultat (mkr EBIT)

    2018: 5,5

    2017: 2,0

    2016: 0,6

    2015: 1,6

    2014: 1,1

    Relaterade artiklar

    Till toppen