Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 5 juli

    ”Hela branschen är under en enorm press”

    Lönsamheten i maskinbranschen gick ned på bred front förra året. Och det från redan mycket låga nivåer.

     Anders Fridlund, VD Lantmännen Maskin.
    Anders Fridlund, VD Lantmännen Maskin. FOTO: Rickard Nilsson

    – Hela branschen är under en enorm press, säger Anders Fridlund, marknadschef på Lantmännen Maskin, som ändå gjorde en vinst förra året.

    – Vi har klarat oss rimligt under stenhårda förhållanden.

    Många växtodlare hade ett uselt år 2018, vilket gjorde att det saknades pengar att köpa nya maskiner. Traktorförsäljningen sjönk med 30 procent och lönsamheten halverades.

    ATL har med hjälp av företaget Syna analysera boksluten för de uppåt 400 aktiebolag som anmält att de främst sysslar med partihandel med jordbruksmaskiner.

    Ännu är det långt ifrån alla bokslut från 2018 som finns tillgängliga hos Bolagsverket, men att döma av de som finns har resultaten efter finansnetto gått ned rejält. Hittills är den samlade vinstmarginalen för maskinbranschen 2018 1,6 procent, att jämföra med 2,3 procent för 2017.

    – Från början trodde jag att det skulle bli ett större tapp än det faktiskt har blivit, säger Håkan Westesson, country manager på svenska John Deere, som tycker sig spåra en uppgång i marknaden under våren.

    – Vi märker att det har svängt lite grann, men det är avvaktande. Kunderna är försiktiga.

     Håkan Westesson, försäljningschef på svenska John Deere.
    Håkan Westesson, försäljningschef på svenska John Deere. FOTO: Hans Dahlgren

    Negativa valutaeffekter

    Förutom minskad försäljning har maskinfirmorna också haft svårt att höja priser i takt samma takt som den svenska kronan försvagats.

    – Importerade maskiner upplevs som väldigt dyra i Sverige, att höja priserna är svårt helt enkelt, säger Anders Fridlund.

    Söderberg & Haak har sedan de förlorade agenturen på CNH haft stora problem med lönsamheten. Förlusten efter finansnetto för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 var 136 miljoner kronor. Men genom att sälja av en del dotterbolag är företaget på rätt väg igen.

    – Det är en resa över tid när man gör en sådan här omstrukturering. Att allting har vänt över en natt, det är inte rimligt att tro, säger VD Jonas Jaeneck.

    Söderberg & Haak försöker jobba upp sitt traktormärke Deutz Fahr. Samtidigt ökar betydelsen av entreprenadmaskinerna.

    – Vi ska vara kvar i lantbrukssektorn, men entreprenadsidan har vuxit inom Söderberg & Haak och står i runda slängar för halva vår omsättning.

    Och kanske får maskinbranschen en riktig skjuts upp i år, som ser ut att bli ett riktigt bra växtodlingsår.

    – Vi ser att det är betydligt positivare tongångar i år än vad det var förra året, säger Jonas Jaeneck.

    Relaterade artiklar

    Till toppen