Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 15 januari

    Trafikövervakningen har minskat rejält

    Lastbilstrafiken har under senaste åren ökat i Värmland men samtidigt som fler tunga fordon trafikerar vägarna har trafikövervakningen minskat rejält.

     I förra veckan hade polisen i Värmland en kontroll på lastbilar vid en trafikkontrollplats. Sammanlagt fanns bara fyra poliser på plats, vilket är hela Värmlands styrka för tunga fordon. Arkivbild.
    I förra veckan hade polisen i Värmland en kontroll på lastbilar vid en trafikkontrollplats. Sammanlagt fanns bara fyra poliser på plats, vilket är hela Värmlands styrka för tunga fordon. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    Trafikpolisen i region Bergslagen, dit Värmland tillhör, har minskat rejält de senaste åren och på fem år är bemanningen nere i en tredjedel av vad den brukade vara, rapporterar SVT Värmland.

    – Det har skett en otrolig minskning av personalresursen totalt sett på trafiksektionerna, säger Leif Svensson, chef för polisens trafiksektion i Bergslagen till SVT.

    Utländska lastbilar en riskfaktor

    Tanken är att polisen vid kontrollerna ska se färdskrivaren med förarnas kör- och vilotider, men också om bilen är i gott skick, om det finns farligt gods och om lasten är säkrad.

    – Jag skulle nog vilja påstå att det kanske inte är riktigt lika illa med de svenska transportföretagen och deras fordon som det är med utländska långtradare, säger Leif Svensson till SVT.

    Liten risk för kontroll

    Sveriges Åkeriförening ser en fara i att polisen behövt skära ner på sina kontroller och menar bland annat att det är väldigt liten risk för förare att åka fast när de kör med dåliga fordon.

    – Det är tämligen riskfritt, särskilt på kvällen och nattetid. Det går ju fordon i dag som är väldigt undermåliga och trafikosäkra för alla som de möter. Sådana ska bort, för det är ju grundläggande att vi ska kunna utföra det vi nu gör på ett lagligt sätt, säger Thomas Broström, regionchef för Sveriges åkeriförening till SVT.

    Relaterade artiklar

    Till toppen