Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 19 december 2018

    Ovanligt att förare av tunga fordon är påverkade vid dödsolyckor

    Ny forskning visar att lastbils- och bussförare som är inblandade vid dödsolyckor sällan är påverkade. I stället var användandet av alkohol och droger kopplat till förare av lätta lastbilar.

     Vid dödsolyckor där tunga fordon är inblandade är sällan förarna påverkade. Arkivbild.
    Vid dödsolyckor där tunga fordon är inblandade är sällan förarna påverkade. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har undersökt hur ofta lastbils- och bussförare varit påverkade av alkohol eller droger vid större och allvarligare olyckor. Sådan forskning har tidigare saknats, enligt VTI.

    – Det är mer känt hur det ser ut bland personbilsförare. Därför behöver kunskapen bli bättre om alkohol-, drog- och läkemedelsförekomsten bland förare som kör lastbilar och buss, säger projektledaren Camilla Ekström på VTI.

    Lägre än för personbilsförarna

    VTI har använt sig av material från Trafikverkets databas och transportstyrelsens olycksrapporteringssystem. Där har de valt ut olyckor med dödlig utgång och svåra personskador mellan 2008 till 2015. Samtliga svåra olyckor är medräknade oavsett om det handlat om yrkestrafik eller resor på fritiden.

    Resultatet visar att bland omkomna förare så var förekomsten av alkohol i blodet lägre för lastbils- och bussförare än personbilsförare. Illegala droger och narkotikaklassade läkemedel låg på ungefär samma nivå.

    Förare av lätta lastbilar mest påverkade

    Undersökningen visar att användandet av alkohol och droger vid dödsolyckor är betydligt mer förekommande bland förare av lätta lastbilar. I den gruppen visade sig tio procent vara påverkade, medan andelen för förare av bussar och tunga lastbilar låg på en respektive noll procent enligt studien.

    I olyckorna var det även betydligt mer vanligt att de påverkade förarna själva omkom i dödsolyckorna än om de som inte var påverkade. Hela 81 procent av de förare som intagit alkohol eller droger när de var inblandade i en allvarligare trafikolycka omkom.

    Relaterade artiklar

    Till toppen