Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 december

    Lastbilar kan behöva köra kolonn genom Skåne

    Efter förra vinterns stora snöoväder stängde Trafikverket av E65 i Skåne då vägen var full av stillastående lastbilar. Inför årets vinter vill man testa en nygammal metod och låta lastbilar köra i organiserad kolonn från hamnarna upp genom Skåne.

     Varken polisen eller trafikverket vågade släppa fram plogbilar och personbilar då för många lastbilar blockerade körfälten på E65. Arkivbild.
    Varken polisen eller trafikverket vågade släppa fram plogbilar och personbilar då för många lastbilar blockerade körfälten på E65. Arkivbild. FOTO: Mostphotos

    I februari i år drabbades Skåne av ett rejält snöfall och all trafik mot Ystad och Kristianstad stoppades i Tomelilla. Trafikverket stängde bland annat av E65 då allt för många tunga transporter blockerade vägen. Varken polisen eller trafikverket vågade släppa fram plogbilar och personbilar, rapporterar Sydsvenskan.

    – Trafikanter som kom ifatt dem kom inte förbi, och då blev personbilar stående. Man kom varken fram eller tillbaka, säger Trafikverkets underhållschef från de svåra dygnen, Torbjörn Axelsson, till tidningen.

    Utvärderat snöröjningen

    Under hösten har Räddningstjänsten och Trafikverket utvärderat snöröjningen i Skåne och kommit fram till att kommunikationen mellan snöröjare, polis och räddningstjänst hade kunnat vara bättre.

    – De onödiga stoppen, kanske det på E65, de hade kunnat bli kortare om alla parter vetat precis var man var i kedjan och när det var läge att öppna upp helt. Det kan förbättras, säger Suzanne Stjernström, projektledare för Trafikverkets driftsområde Söderslätt till Sydsvenskan.

    Fler planer har också smitts på utvärderingsmötena, bland annat att använda en metod som användes i slutet av 1990-talet under de värsta ovädren; en organiserad kolonnkörning. Det skulle innebära att plogbilar väntar i Ystad eller Trelleborg när färjorna kommer in och att lastbilarna lotsas upp genom Skåne.

    – Får vi bara till en kolonnkörning, en upplogad runda där man drar med sig alla lastbilar, då har vi mycket vunnet för framkomligheten, säger Suzanne Stjernström.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen