Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 5 november

    De finansierar transporterna till Gotland

    Polarbröd i Älvsbyn betalar hundra­tusentals kronor i Gotlandstillägg varje år. Utan att veta om det.

    – Det här har jag aldrig hört talas om, säger Johan Granberg på Polarbröd.

     Varken Kronägg eller Polarbröd känner till Gotlandstillägget.
    Varken Kronägg eller Polarbröd känner till Gotlandstillägget. FOTO: Ann Lindén och Simon Eliasson/Aftonbladet/TT

    Företag i landets fyra nordligaste län kan ansöka om statligt transportstöd, för att frakta varor dit där deras kunder bor.

    Polarbröd i Älvsbyn får sådant stöd, men betalar samtidigt 0,4 procent i Gotlandstillägg på sina fraktfakturor. Och det har inte Johan Granberg, som är inköps- och logistikchef på Polarbröd, haft en aning om.

    – Stämmer det här så betalar vi en bra bit över 100 000 kronor, säger han.

    Anges i villkoren

    Transportstöd går till de företag som bedöms ha störst behov. De 0,4 procenten i Gotlandstillägg hanteras inte alls. Staten litar sedan 1976 på att speditionsfirmorna använder dem till att hålla nere priset för transporter till och från Gotland. Enligt de beräkningar ATL har gjort kan det handla om så mycket som drygt 70 miljoner kronor per år som DB Schenker och DSV tar in från sina kunder.

    Polarbröds leverantör DB Schenker, ägt av det tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn, anger i sina transportvillkor att de tar ut tillägget. Ändå har inte Johan Granberg varit medveten om att han ger regionalpolitiskt stöd till Gotland, vilket han har svårt att ha någon åsikt om.

    – Det är omöjligt att lämna någon kommentar sett till mina grunda kunskaper om det här.

    Från skånska Perstorp fraktar Kronägg varje vecka 14 miljoner ägg, som ofta ska till Mellansverige, bland annat med hjälp av DHL som ägs av tyska posten. DHL anger inte i sina transportvillkor att de tar ut 0,4 procent i Gotlandstillägg, men Mattias Nyström, marknads- och försäljningsansvarig på DHL Freight, skriver i ett mejl till ATL om tillägget på 0,4 procent: det ”bakades under nittiotalet in i frakttariffen tillsammans med avgifter som porto, telefoni, admin etc, i syfte att förenkla för kund och fakturering”.

    Lokalt tillägg

    DHL tar även ut ett lokalt pristillägg för transporter till och från Gotland, som den 1 november höjdes till 45 procent.

    – Det här känner jag inte alls igen. Det här är ingenting som jag någonsin har hört eller läst om, säger packerichefen Per-Erik Johansson som ansvarat för Kronäggs transporter i flera år.

    Han ser aldrig att han betalar en avgift på 0,4 procent på Kronäggs fraktbudget.

    – När jag förhandlar ser jag bara den fasta kostnaden från ort A till ort B och ett dieseltillägg, säger han.

    Förtydligande: Efter att denna artikel publicerats har DHL förtydligat att de inte tillämpat Gotlandstillägget sedan 1990-talet. Därmed är DHL:s kund Kronägg inte med och finansierar transporter till Gotland, framhåller företagets kommunikationschef Ylva Klingvall.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen