Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 4 maj 2017

    Lång väntan på 74-tonnarna

    Trots riksdagens välsignelse kommer det att dröja länge innan 74-tonslastbilar kommer att synas på vägarna i hela Sverige.

     Broar som måste åtgärdas för att klara 74-tonslastbilar.
    Bild 1/2 Broar som måste åtgärdas för att klara 74-tonslastbilar. FOTO: Trafikverket
     Utpekade vägnät för BK4, vilket tillåter 74-tonslastbilar.
    Bild 2/2 Utpekade vägnät för BK4, vilket tillåter 74-tonslastbilar. FOTO: Trafikverket

    Enligt Trafikverket kommer det att dröja till nästa vår innan 74-tonslastbilarna kan släppas på. Först ska det bestämmas exakt vilka vägsträckor det gäller och föreskrifter ska skrivas. En utgångspunkt är de nästan 800 mil väg i fem regioner i Sverige som verket förra året pekade ut som lämpliga för den nya bärighetsklassen BK4. Regionerna ligger i Småland, Värmland, Gästrikland, Jämtland samt Norr- och Västerbotten.

    Sedan gäller det också att uppfinna ett system så att chaufförerna vet var de får köra, utan att vägarna måste skyltas upp.

    – Det blir mycket skyltar, så det vill vi helst inte, men det kan vara en nödlösning, säger Kenneth Natanaelsson, nationell strategisk planerare på Trafikverket.

    Riksdagen gav regeringen bakläxa

    Det redan utpekade vägnätet, 8 procent av de statliga vägarna, tar inte bara hänsyn till bärigheten utan också regeringens ambition att gods ska flyttas från lastbil till järnväg och sjöfart.

    Riksdagen gav dock regeringen bakläxa, och anser att 74-tonslastbilarna ska bli tillåtna i hela landet där bärigheten är tillräcklig. Det innebär dels att det bör tillkomma vägar inom de fem utpekade regionerna, till exempel E4:an mellan Skellefteå och Piteå. Dels att vägnät i andra delar av Sverige också bör bli BK4-vägar.

    Hur Trafikverket kommer att hantera riksdagens beslut, och vilka vägar som i så fall ska öppnas är ännu oklart.

    – Det är ju the million dollar question. Vi måste utreda och diskutera hur vi ska förhålla oss till att regeringen har sagt en sak och riksdagen har sagt en annan gällande principerna kring ett upplåtande, säger Kenneth Natanaelsson.

    Broar måste åtgärdas

    I en utredning från 2014 föreslår Trafikverket att man ska öppna vägarna E6, E4, E10, E18, E20, och delar av riksvägarna 40, 50, 55 och 56 för 74-tonslastbilar. På det föreslagna vägnätet går cirka två tredjedelar av vägtrafikens godstransporter. Där är vägarnas bärighet generellt sett god. Knappt 100 broar behöver åtgärdas för att skapa ett sammanhängande vägnät.

    Att upplåta hela BK1-vägnätet för BK4 kommer att kräva mycket tid och pengar. 1 000 broar, och 10 procent av vägnätet måste åtgärdas.

    – Bara för att förstå magnituden i de brister vi har i systemet – vi skulle behöva två planperioder, 24 år, för att kunna upplåta hela BK1-vägnätet.

    Ansvarsfulla former

    Kenneth Natanaelsson tycker det är meningslöst att tillåta lastbilarna på kortare enskilda sträckor. I stället tänker sig Trafikverket att bygga ut BK4-vägnätet succesivt, att i arbetsgrupper med näringslivet skapa regionala fungerande vägsystem utan flaskhalsar, som ger största möjliga nytta.

    – Att riksdagen säger att vi bara ska gå på bärighet, det kommer inte att få drastiska effekter. Det är inte så att vi helt plötsligt kan öppna ett jättestort vägnät som är sammanhållande och fungerar som ett system som vi kan upplåta under ansvarfulla former.

    Läs mer: Bakläxa för regeringenLäs mer: BK4 i hela SverigePREMIUM. Full rulle på påbyggarna

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen